Ilona Irti tuo naisnäkökulmaa oopperamaailmaan

Espoolaissopraano Aurora Marthens tähdittää Ilona Irti -monologiooppperaa. Hän toivoisi oopperamaailmaan enemmän naisten näkökulmaa. © Urkuyö ja Aaria

Monologiooppera Ilona Irti kantaesitetään torstaina 18. elokuuta Urkuyö ja Aaria -festivaalilla Espoon tuomiokirkossa. Teoksen on säveltänyt Timo-Juhani Kyllönen, libretosta vastaa kirjailija Leena Lehtolainen ja solistina toimii Wienin valtionoopperaan kiinnitetty espoolaissopraano Aurora Marthens. Teoksen teemoja ovat naiseus sekä kehollinen ja mielellinen itsemääräämisoikeus.

 

Kun #metoo nousi isoksi kansanliikkeeksi vuonna 2017, moni nainen uskalsi nousta julkisuuteen kertoa kokemastaan syrjinnästä ja seksuaalisesta häirinnästä. Samana vuonna Ilona Irti -oopperan solisti, Aurora Marthens voitti Timo Mustakallio -laulukilpailun. Marthensilla oli toiveissa päästä laulamaan oopperaa naiseudesta ja naisnäkökulmasta. Ilona Irti -monologioopperan myötä toive toteutui. Oopperan libreton kirjoittajaksi pyydettiin kirjailija Leena Lehtolaista, jonka romaaneissa on jo vuosikymmenten ajan nostettu esiin naisnäkökulmaa. Myös Marthens pääsi vaikuttamaan librettoon, kun he tapasivat Leena Lehtolaisen kanssa ennen oopperan syntyä.

”Oli tärkeää, että sain tavata Leena Lehtolaisen. Kävimme kahvilla ja puhuimme siitä, minkälaista on olla nainen nykymaailmassa ja peilasimme keskustelua omiin kokemuksiimme: aina ammattinäkökulmasta kehonkuvaan ja ulkonäköpaineisiin”, Marthens kertoo.

Myös Leena Lehtolainen oli haaveillut oopperan kirjoittamisesta jo pidemmän aikaa. Libretto valmistui vuonna 2019, jolloin Timo-Juhani Kyllönen sai sen sävellettäväkseen. Oopperan ohjauksesta vastaa Juulia Tapola ja Marthensin lisäksi teoksessa esiintyy Trio Roozeman. 

”Timo-Juhanin tarjous yhteistyöstä oli mieluisa. Ilona Irti kertoo kehollisesta ja mielellisestä itsemääräämisoikeudesta. Kenelle naisen keho kuuluu? Lisäksi teos kertoo myös siitä, että me kaikki kaipaamme rakkautta. Mukana on siis myös aivan ihanaa rakkaustunnelmointia”, Lehtolainen kertoo. 

”Oopperamaailma on miesvaltainen”

Aurora Marthensin mielestä oopperamaailma on edelleen hyvin miesvaltainen ja jopa misogynistinen. Hänestä oopperaan olisikin hyvin tervetullutta saada enemmän naisnäkökulmaa ja feminismiä. Ilona Irti -oopperan teemat ovat hänestä yhtä aikaa henkilökohtaisia ja universaaleja.

”Teoksessa keskustellaan esimerkiksi siitä, mitä oman kehon omistaminen tarkoittaa. Se ei ole ihan itsestäänselvää kaikille vieläkään. On todella tärkeä päästä laulamaan aiheista naisena, eikä vain suhteessa mieheen. Rakastan perinteistä oopperaa ja se on ikkuna historiaan, mutta ehdottomasti tarvittaisiin enemmän oopperoita ja librettoja naisen näkökulmasta”, Marthens sanoo.

Aurora Marthensin elämä alkoi mullistua pandemian jälkeen. Juuri ennen koronapandemian alkua hänet valittiin Wienin valtionoopperan studioon, josta hän siirtyy tulevalle kaudelle 2022-2023 talon ensemble-solistikuntaan.

”Wienin valtionoopperan studiossa opin oopperalaulajaksi. Tuleva ensemble tuo mukanaan isompia rooleja ja enemmän vastuualueita. Pääsen esimerkiksi harjoittelemaan isompia cover-rooleja, esimerkiksi Mikaelan roolin Carmenista ja Donnan Don Giovannista. Ajattelen, että ensemblessä oli varmaankin tarvetta kaltaiselleni sopraanolle”, Marthens iloitsee.

Edellinen artikkeliTampering haluaa nostaa nuoria säveltäjiä ja tukea Ukrainaa
Seuraava artikkeliPieni mahdollistaa suuren Lise Davidsenin huikeassa laulutaiteessa