Viime maanantaina vietetyn naistenpäivän vanavedessä muutamia tilastollisia uutisia: University of Southern Californiassa tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin Billboardin vuosittaisen top 100 -listan laulujen artisti- ja tuottajatietoja vuosilta 2012–2019. Naisartistien osuus oli keskimäärin vain 21,7%, eikä ollut erityisesti kasvanut vuosien varrella (2012: 22,7%; 2019: 22,5%; ylimmillään 2016 28,1%; alimmillaan 2017 16,8%). Lauluntekijöistä naisten osuus oli keskimäärin 12,5%, ja naistuottajien osuus oli vain 2,6%. Ei-valkoisten artistien osuus oli sitä vastoin tutkittavina vuosina keskimäärin 45,4% ja vuonna 2019 jopa 56,1%.
European Jazz Networkin tutkimuksen mukaan vain 46% heidän verkostoonsa kuuluvien konserttisarjojen ja festivaalien ohjelmista vuonna 2019 sisälsi edes yhden naisartistin. Luku on kuitenkin kasvanut jo vuodesta 2015, jolloin se oli vain 38%.
Saksan Musikinformationzentrumin tekemän tutkimuksen mukaan julkisrahoitteisten saksalaisten ammattiorkestereiden (124 kpl) 9884 muusikosta 39,6% oli naisia, ja äänenjohtajien/soolosoittajien suhteellinen osuus oli vain noin puolet tästä. Kansainvälisellä tasolla merkittävissä orkestereissa naissoittajien osuus oli vain 21,9%. Naisenemmistöisiä stemmoja olivat harppu, huilu ja molemmat viulut – jousisto yleisesti oli keskimäärin sukupuolijakaumaltaan tasapainoisin osa orkestereita. Tutkimus löytyy täältä.
Kulttuurin ja taiteen edunvalvojajärjestö Kulta ry:n tilaaman, kuntavaaliehdokkaille tehdyn kyselyn mukaan 75 prosenttia vastaajista uskoo, että kunnan kulttuuri- ja taidetarjonnan lisääminen vahvistaa kunnan taloutta ja työllisyyttä. Heistä 42 prosenttia on väitteen kanssa täysin samaa mieltä ja 33 prosenttia jokseenkin samaa mieltä. 12 prosenttia on eri mieltä ja 13 prosenttia ei osaa sanoa. Eniten kulttuurin kuntataloutta tukevaan vaikutukseen uskovat vihreät ja vähiten perussuomalaiset – tosin heistäkin lähes puolet oli väittämästä täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.
Kapellimestari, viulisti ja säveltäjä Jaakko Kuusisto on asettunut ehdolle kuntavaaleihin. Kuusisto on Vihreiden ehdokaslistalla Oulussa. ”Lähden ehdokkaaksi, koska mielestäni taide- ja kulttuurialan asiantuntijoiden täytyy tulevaisuudessa osallistua vahvemmin kuntien päätöksentekoon. Työelämän kehittämisen ja kuntalaisten arkea helpottavien toimien lisäksi kuntien veto- ja pitovoimaisuus vahvistuu ihmisten vapaa-ajanviettoon liittyvillä mahdollisuuksilla ja perustuu siihen mielikuvaan mikä kunnasta syntyy”, Kuusisto kertoo ehdokkuussivullaan Facebookissa.
Yhdysvaltalainen vanhan musiikin yhdistys Early Music America on jakanut uunituoreen Joan Benson -klavikordipalkintonsa Kuopiossa asuvalle Anna Maria McElwainille. Suomen ainoan klavikordin maisterin tutkinnon suorittanut McElwain perusti Nordic Historical Keyboard Festivalin vuonna 2012 ja toimii sen taiteellisena johtajana, minkä lisäksi hän on järjestänyt ensimmäisen kansainvälisen klavikordikilpailun (2014) ja klavikordisävellyskilpailun (2018). Palkinnon tarkoitus on nostaa esiin klavikordin soittajia, opettajia ja tutkijoita.
Helsinkiin on perustetty uusi vinyylilevyjen painotalo. Vallilassa toimintansa aloittava Helsingin Levypuristamo Oy on ensimmäinen vinyylin massatuotantoa Suomessa tekevä yhtiö vuoden 1995 jälkeen. Vinyyli on viime vuosikymmenenä kasvattanut jälleen suosiotaan, ja Svart Records -levy-yhtiön Jukka Taskisen mukaan jonot Euroopan vinyylitehtailla ovat useamman kuukauden pituisia.
Lahden kaupunginteatterissa saa syyskuussa ensi-iltansa Suomessa aiemmin esittämätön Broadway-musikaali Waitress – unelmien resepti. Käsikirjoitus perustuu Adrienne Shelleyn elokuvaan vuodelta 2007, ja musikaaliversio sai kantaesityksensä 2016. Musiikin on säveltänyt ja sanoittanut Sara Bareilles. Musikaalin ohjaa Ilkka Laasonen, ja pääosissa nähdään Anni Kajos, Ushma Karnani, Miila Virtanen, Tomi Enbuska ja Mikael Saari.
Yleisradiolta on tullut uusi kahdeksanosainen audiosarja, joka perehdyttää yksittäisiin klassisen musiikin säveltäjiin ja teoksiin. Toimittaja Eva Tigerstedtin ja äänisuunnittelija Jukka Hervan tekemissä jaksoissa avataan muun muassa Edvard Griegin, Hildegard Bingeniläisen, Erik Satien, G. F. Händelin ja Kaija Saariahon teoksia.
Lähes yhdeksän kymmenestä brittiläisestä muusikoista kokee mielenterveytensä menneen huonompaan suuntaan viimeisen vuoden aikana, kertoo Charity Help Musiciansin tekemä tutkimus. 700 ammattimuusikon vastaukset kattavien tulosten mukaan 96% on huolissaan henkilökohtaisesta taloudestaan, yli puolet vastaajista elää tällä hetkellä sosiaalituilla ja kolmannes on joutunut lainaamaan tai pyytämään rahaa lähipiiriltään. 70% ei usko, että selviää taloudellisesti itsenäisesti seuraavasta kuudesta kuukaudesta. Isossa-Britanniassa muusikkojen talouskriisiin vaikuttaa pandemian ohella myös brittien ero Euroopan unionista. Asiasta kirjoitti Classical Music.
Samaan aikaan kuitenkin myös musiikkialan sulkuja availlaan hiljalleen. Berliinin filharmonikot järjestävät 20. maaliskuuta konsertin tuhannelle etukäteen koronatestatulle kuuntelijalle. Lontoon Royal Opera Housen päänäyttämö Covent Garden on ilmoittanut avaavansa ovensa esityksille 17. toukokuuta, ja luvassa on muun muassa Mozartin La Clemenza di Tito. Koronarokotusten kärkimaihin kuuluvan Israelin [tosin miehitettyyn Palestiinaan ei rokottaminen ole ulottunut, toim. huom.] filharmonikot ovat jo palanneet konsertoimaan elävälle yleisölle.
Kapellimestari Mariss Jansonsin (1943–2019) elämästä ollaan tekemässä dokumenttielokuvaa. Maailman huippukapellimestareihin kuulunut Jansos toimi ylikapellimestarina Baijerin radion sinfoniaorkesterissa, Pittsburghin sinfoniaorkesterissa, Concertgebouw-orkesterissa ja Oslon filharmonikoissa. Näiden kaikkien muusikoita kuullaan myös Peter Maniuran ohjaamassa dokumentissa.
Uusiseelantilainen kapellimestari Gemma New, 34, on voittanut Georg Solti -kapellimestaripalkinnon. 30 000 dollarin palkinto jaetaan alle 38-vuotiaalle Yhdysvalloissa työskentelevälle kapellimestariie. New toimii tällä hetkellä kanadalaisen Hamiltonin sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina ja Dallasin sinfoniaorkesterin päävierailijana. Hän vieraili johtamassa Helsingin kaupunginorkesteria vuonna 2019.
Kiinalaissäveltäjä Yiqing Zhu on voittanut Baselin sävellyskilpailun teoksellaan Deep Grey. Kolmatta kertaa järjestetyn kansainvälisen kilpailun pääpalkinto oli suuruudeltaan 60 000 Sveitsin frangia. Tuomaristoon kuuluivat mm. säveltäjät Unsuk Chin ja Beat Furrer.
C-kasetin keksijä Lou Ottens on kuollut 6. maaliskuuta 94 vuoden iässä. Alankomaalainen insinööri Ottens työskenteli Philipsille keksiessään kasetin vuonna 1963, ja yhtiölle tuli kiire aloittaa tuotanto japanilaisen Sonyn kopioidessa keksinnön, minkä seurauksena Ottens myös neuvotteli kasetille standardiformaatin yhtiöstä riippumatta. Kasettien suosio oli huipussaan 1970– ja 80-luvuilla, ja niitä on myyty maailmanlaajuisesti yhteensä 10 miljardia kappaletta.
Brittiläinen jazzpasunisti ja basisti Chris Barber on kuollut 2. maaliskuuta 90 vuoden iässä. Barber herätti perinteisen New Orleans -jazzin henkiin Isossa-Britanniassa 1950-luvulla, ja kiersi myös Yhdysvalloissa orkestereineen, minkä lisäksi hän järjesti yhtyeensä muusikoille tilaisuuksia soittaa esitysten välinumeroina musiikkia, joka synnytti maahan ns. skifflemusiikin buumin. Barber myös toimi nuorempien brittiläisten bluesmuusikkojen mentorina, ja näitä kahta reittiä pitkin hän vaikutti myös 1960-luvun brittirockin syntyyn.