Intiimiyden järkäle

Johannes Brahms Pianokvintetto f-molli op. 34             BRAHMS haki pianokvintetossaan beethovenmaisen draaman ja schubertmaisen introspektion yhdistelmää. Paineita riitti, sillä germaanista perintöä vaali koko hänen musiikillinen esikuntansa.   Menneisyys voi olla taakka. Monet kuljettavat mukanaan vanhaa painolastia kuvitellen, että heidän polkunsa on viitoitettu jo kauan sitten. Voisi olla mielekkäämpää ajatella olevansa tekemisistään vastuussa tulevaisuudelle, omalleen ja muiden. Menneisyyttä ei voi silti unohtaa. Kulttuurihistoriassa ja varsinkin musiikin historiassa menneisyyden opetuksia ei pääse […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliFibo palaa Beethoveniin
Seuraava artikkeliSivistysmaa ja luovuuden juhla