maanantai kesäkuu 27. 2022

Ennätyssuuri Teosto-palkinto jaettu neljän voittajan kesken

© Jussi Helttunen

Vuoden 2022 Teosto-palkinnon saa yhteensä neljä sävelteosta: saksofonisti Linda Fredrikssonin albumi Juniper, säveltäjä Cecilia Damströmin orkesterisävellys ICE, laulaja Yonan ja Tapiola Sinfonietan albumi Uni johon herään ja rap-artisti Eevil Stöön albumi Marsipan Wave. 60 000 euron palkintosumma jaetaan tasan kaikkien neljän voittajan kesken.

Teosto-palkinto jaettiin tänä vuonna koronapandemian vuoksi poikkeuksellisesti vuosina 2020 ja 2021 julkaistuista teosehdokkaista, esiraadin valitseman 12 ehdokkaan joukosta.

Voittajat valinneeseen tuomaristoon kuuluivat vuoden 2020 Teosto-palkintovoittajat, artisti Jesse Markin ja säveltäjä, tuottaja Totte Rautiainen, sekä Teoston johtoryhmän kutsumat jäsenet, Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén ja toimittaja Maria Veitola.

”Tämän vuoden ehdokkaiden ja myös voittajien musiikillinen tyylien kirjo on ihanan laaja. Se osoittaa, miten monipuolista ja ilmaisuvoimaista säveltaidetta Suomen musiikkikenttä tällä hetkellä tarjoaa”, arvioi Teoston tiedotteessa raadin puheenjohtaja Rautiainen.

Raadin kirjalliset perusteet voittajavalinnoille kuuluivat seuraavasti:

Johanna Rasmuksen ja työryhmän teokset Yonan levyllä Uni johon herään

”Uni johon herään on erityisen tunnelmallinen teos, joka on vaatinut toteuttajiltaan vahvan vision, rohkeutta ja luovaa hulluutta.  Vahva tarina välittyy kuulijalleen poikkeuksellisen avoimina ja riisuttuina sanoituksina. Yonan herkkyys, sielukkuus, intohimo ja taiteilijuus puhkeavat ennenkuulumattomiin ulottuvuuksiin Tapiola Sinfonietan kanssa: osapuolet kommunikoivat ja kietoutuvat toisiinsa ilmiömäisellä tavalla. Lopputuloksena on henkeäsalpaavan voimakas ja elokuvallinen kokonaisuus.”

Linda Fredrikssonin sävellykset levyllä Juniper

”Intensiivinen Juniper vie kuulijansa ihmisyyden ytimeen. Linda Fredrikssonin debyyttilevyn sävellykset ovat herkän viipyileviä, henkilökohtaisia ja tunnustelevia, jotka ottavat omalla omaperäisellä tavallaan etäisyyttä jazziin ja useimpiin genren tyypillisiin piirteisiin. Saksofoni ja sen soitto ovat perinteisessä muodossaan perimaskuliinisia lajeja, mutta Juniperilla Fredriksson purkaa kaiken oppimansa lähestyen soitinta ja edustamaansa jazzgenreä puhtaalta pöydältä, oman persoonansa kautta. Sävellysten kuljetus etenee luonnollisesti herkkänä, hauraana ja uteliaana ja pysyy taidokkaan yhtenäisenä äänimaailmojen ja tilojen vaihtuessa kappale kappaleelta.”

Cecilia Damströmin sävellys ICE

”ICE luo elokuvallisen vahvoja sekä uhkaavia mielikuvia, jotka etenevät orkesterin voimakkaiden eleiden kuljettaessa tapahtumia luonnonvoiman kaltaisella varmuudella. Sinfoniaorkesterin eri soitinryhmät muodostavat suuria ja yhtenäisiä sointimassoja, jotka vellovat ja kihisevät hiipuen lopulta harpun taivaita kohti nouseviin ääniin. Vaikka teos on vahva kannanotto ilmastonmuutokseen ja muodostaa kokonaisuuden arkkitehti Eero Aartin suunnitteleman jääteoksen kanssa, toimii sävellys myös väkevänä itsenäisenä teoksenaan.”

Eevil Stöön ja työryhmän sanoitukset ja sävellykset Eevil Stöön levyllä Marsipan Wave

”Eevil Stöö työryhmineen on onnistunut kutomaan aivan omanlaisensa, ryppyotsaisuutta kaihtavan universumin, jossa ääripäät kohtaavat vaivattomasti. Teos vyöryy reteästi eteenpäin aiheuttaen kuulijalleen riemua ja lukuisia naurunröhähdyksiä. Levy näyttää suuntaa sille, mihin suomen kieli voi taipua samalla, kun lämminhenkiset sävellykset ja taustat antavat lempeästi tilaa poikkeukselliselle sanataituruudelle. Sanoitukset viittauksineen kestävät tutkiskelua lukuisia kuuntelukertoja avautuen yhtä rikkaasti niin hiphop-perinteen tuntijalle kuin peruskuulijalle.”

Tuoreimmat uutiset