maanantai kesäkuu 17. 2024

FIBO esittää jälleen Sibeliusta periodisoittimin

Ilya Gringoltz eläytyy Sibeliuksen viulukonserton tulkinnassaan vanhojen viulistien perinteeseen. © Kaupo Kikkas

Suomalainen barokkiorkesteri (FIBO) tuo konserteissaan jälleen esiin Jean Sibeliuksen teoksia periodisoittimin. Tällä kertaa vuorossa ovat neljäs sinfonia ja viulukonsertto. Konsertit ovat 24,5, Hämeenlinnassa ja 25.5. Helsingin Musiikkitalossa. Viulusolistina on Ilya Gringolts ja kapellimestarina Tomas Djupsjöbacka.

Kumpaakaan teosta ei ole esitetty sävellysaikakaudella käytössä olleilla soittimilla sitten Sibeliuksen ajan. Jousisoittimet poikkesivat Sibeliuksen aikana lampaansuolikielineen nykyisistä sinfoniaorkestereiden metallikielisistä jousisoittimista, ja puupuhaltimissa käytettiin vielä mekaniikaltaan nykyisistä poikkeavia soittimia. Myös wienintorvet ja saksalaistyyppiset pasuunat tekivät soinnista erilaisen kuin nykyorkestereilla.

Modernit soittimet alkoivat yleistyä vähitellen toisen maailmansodan jälkeen, joten Sibelius ehti niitä vielä kuulla. Sibeliukselta on säilynyt tokaisu, jossa hän toivoi jousisoittajien käyttävän suolikieliä, koska ne kuulostivat paremmalta kuin uudet, kovempiääniset metallikielet. 

Konsertissa käytettävät soittimet ovat joko vanhoja (oboe 1890-luvulta, pasuuna 1920-luvulta jne.), vanhojen mallien mukaan tehtyjä (kopio klarinetista vuodelta 1875, kopio wienintorvesta 1850-luvulta jne.) tai muuten aikakaudella käytössä olleiden kaltaisia. 

Idea Sibeliuksen soittamisesta periodisaoittimin on kapellimestari Tomas Djupsjöbackan. Viulisti Ilya Gringolts puolestaan on perehtynyt konsertteja varten erityisesti Guila Bustabon (1940) ja Anja Ignatiuksen (1943) levytyksiin. Ignatius tunsi Sibeliuksen, ja Bustabo soitti konserton vieraillessaan Ainolassa 1937. Bustabon levytyksen finaalissa on Sibeliuksen kaipaama hurja tempo. 

Tuoreimmat uutiset