torstai huhtikuu 25. 2024

Krumeluuria kevätiltoihin: katsaus barokkiorkestereihin

Suomalainen barokkiorkesteri © Juuso Westerlund

Huhtikuu on kulman takana, ja samoin vanhan musiikin orkesterien toinen kultakausi kevään musiikkijuhlien ohella – pääsiäinen ja suuret pääsiäisteokset. Sekä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) että Helsingin Barokkiorkesteri tarttuvat Johann Sebastian Bachin kahteen passioon. Edellämainittu esittää Johannes-passion Cantores Minores -poikakuoron kera Hannu Norjasen johdolla sekä Matteus-passion Suomen Laulun kanssa tenori Topi Lehtipuun johdolla. Helsingin Barokkiorkesteri puolestaan esittää Matteus-passion taiteellisen johtajansa Aapo Häkkisen huomassa yhdessä saksalaisen Audi Jugendchorakademie –kuoron kanssa.

Mutta jo ennen pitkäperjantain kärsimysnäytelmiä on konsertteja luvassa. Huomenna FiBO esittää musiikkia Ruotsin ja Tanskan hoveista: luvassa on Johann Adolf Scheiben, Jean-Baptiste Lullyn ja pohjoismaisen barokkisäveltäjän Johan Helmich Romanin musiikkia, jota on kuninkaallisista nuottikokoelmista kaiveltu esiin. Solistina toimii vanhaan musiikkiin erikoistunut oboisti Christopher Palameta. Huhtikuun 9. päivä FiBO soittaa Porvoon Taidetehtaalla jo kerran Ritarihuoneella kuullun Maailman synty -kokonaisuuden, jossa barokki ja kansanmusiikki yhdistyvät. Vierailijoina ovat mezzosopraano Virpi Räisänen ja runonlaulaja Taito Hoffrén. Myöhemmästä kevään ohjelmasta mainittakoon Musiikkitalon AUF-sarjassa kuultava brittiläiseen myöhäisrenessanssiin ja varhaisbarokkiin keskittyvä Brexit Music, jonka solistina kuullaan sopraano Meeri Pulakkaa.

Helsingin Barokkiorkesterin loppukeväässä kuullaan Telemannin musiikille omistettu Don Quijote -konsertti Raumalla ja Helsingissä. Kesällä saa ensi-iltansa orkesterin ja Tero Saarinen Companyn huomiota herättänyt tanssi- ja musiikkiproduktio Monteverdi: Third Practice, josta maaliskuun Rondoon kirjoitettu artikkeli on luettavissa täältä.

Tuoreimmat uutiset