sunnuntai toukokuu 5. 2024

Kuhmon Kamarimusiikki käynnistyi, teemana ”Unelmien kauppaa”

Lauantain Peer Gynt -konsertti Lentua-salissa © Stefan Bremer

Kuhmon 49. kamarimusiikki käynnistyi toissapäivänä, lauantaina 14.7. viiden konsertin voimin. Kamarikonserttien rinnalla isompina teoksina kuultiin Edvard Griegin Peer Gynt op. 23 sekä Kansallisoopperan tuottama lasten oopperaesitys Gioacchino Rossinin Tuhkimosta vuodelta 1817. Sunnuntain konserteissa keskityttiin Debussyyn ja Raveliin, Brahmsiin ja Schumanniin sekä Sibeliukseen. Illan viimeisessä konsertissa teemana olivat vuodenajat: ensin Vivaldin klassikkoteoksessa Neljä vuodenaikaa, sen jälkeen Philip Glassin näkemyksenä viulukonsertossa Four American Seasons (2009).

”Konsertit ovat alkaneet hyvin. Sinällään kasvua ei tavoitella, mutta ennakkomyyntiä on ollut hyvin. Tavoitteemme on 32 000 konserttikäyntiä ja 500 000 euron lipputulot, ja tällä hetkellä vaikuttaisimme saavuttavan sen hyvin. Yhteensä festivaaliin kuuluu noin 70 konserttia ja 30 muuta tilaisuutta, joiden joukossa kaksi taidenäyttelyäkin. Yhteensä 160 taiteilijaa on paikan päällä. Uutuutena meillä on konserttipaikkojen joukossa Tuupalan alakoulu, jossa Tuhkimo esitettiin. Se oli suuri menestys, lapset olivat todella innoissaan”, kertoo Kuhmon kamarimusiikin toiminnanjohtaja Sari Rusanen. ”Eilen yleisö nousi hurmiossa antamaan seisovat aplodit Glassin viulukonserton jälkeen. Joten voidaan tosiaan sanoa, että hyvin on festivaali alkanut!”

Innostunutta lapsiyleisöä lauantain Tuhkimo-oopperassa. © Stefan Bremer

Festivaalin tämänvuotinen teema on Unelmien kauppa. Taiteellisen johtajan, alttoviulisti-säveltäjä Vladimir Mendelssohnin kuvaus (joka tästä linkistä on luettavissa) on melkoisen monitulkintainen. ”Mitään konkreettista ei kuulijoille konsertista poistuessa mukaan jää, joten niitä unelmia kaupataan taiteilijoiden kautta yleisölle”, valaisee Rusanen. Pääteema pitää sisällään myös päiväkohtaisia sivuteemoja, ja myös konsertit ovat omien teemojensa ympärille rakentuneita. Erityisesti tänä vuonna muistettavia säveltäjiä ei sinällään ole.

Vaikka voisi luulla, että kansainvälisten kävijöiden päällimmäinen huomio liittyisi luontoon, niin näin ei kuitenkaan ole. ”Täällä tuntee todella sekä muusikoiden että musiikinystävien innon. Kaikki tekevät musiikkia yhdessä, ja välillä roolit vaihtuvatkin. Taiteellinen johtajakin soittaa, kuuntelee ja järjestää”, ihailee Roberto Prosseda, joka on järjestämässä Italian kuuluisia Cremona Musica -soitinmessuja. ”Ei ole olemassa supertähti-hierarkiaa, vaan jokainen korottaa musiikkia itsensä sijaan, ja kuuluisuudet soittavat yhdessä tuntemattomampien kanssa.” Brittiläinen festivaalien vakiokävijä Christopher Hawkins korostaa puolestaan hyvää ohjelmasuunnittelua. ”Täällä kuulee paljon teoksia, joihin ei tavallisesti törmää konserttiohjelmistoissa. Esimerkiksi eilinen Glassin konsertto herätti minussa kunnon vau-reaktion, vaikken tavallisesti menisi kuuntelemaan hänen musiikkiaan.” Hawkins myös kiittelee, kuinka helppoa on mennä juttelemaan taiteilijoiden kanssa konserttien ulkopuolella.

Viulisti Marc Bouchkov ja sellisti Edward Arron Kuhmon avajaisviikonlopussa. © Stefan Bremer

Kuhmon Kamarimusiikki perustettiin Seppo Kimasen johdolla vuonna 1970. Vladimir Mendelssohn on toiminut sen taiteellisena johtajana vuodesta 2005. Festivaali jatkuu aina heinäkuun 27. päivään saakka.

Santeri Kaipiainen

Tuoreimmat uutiset