Musica novassa Atlantin ylittäviä dialogeja

 

 

 

Nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinki (1.–10.2.) Atlantin ylittäviä musiikillisia ja kulttuurisia dialogeja – aikana jolloin Pohjois-Amerikka ja Eurooppa lipuvat poliittisesti yhä kauemmaksi toisistaan”, sanoo festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder.

”Samalla uusi säveltäjien ja muusikoiden sukupolvi rajojen molemmin puolin tekee yhteistyötä, jakaa ajatuksia ja vaikutteita, tuo meitä lähemmäs toisiamme”.

Tyondai Braxton © Maarit Kytöharju

Festivaalin esittelemiin säveltäjiin kuuluvat mm. yhdysvaltalaiset Tyondai Braxton ja Bryce Dessner, jotka esiintyvät myös teostensa solisteina, ja taidemusiikin nousevaa suurmaata Islantia edustavat Anna Thorvalsdottir ja Daníel Bjarnason.

Avajaiskonsertissa 1.2. kuullaan Helsingin kaupunginorkesterin esittämänä Thorvaldsdottirin Metacosmos-teos sekä The National -yhtyeen kitaristinakin tunnetun Dessnerin pianokonsertto kahdelle pianolle. Konserton solistina esiintyy pianoduo Katia ja Marielle Labèque. Dessneriä kuullaan puolestaan Tapiola Sinfoniettan konsertissa torstaina 7.2., jolloin hän esiintyy Wires-teoksensa solistina.

Avajaiskonsertin jälkeen klubilla Musiikkitalon lämpiössä Korvat auki -yhdistyksen säveltäjät ja HKO:n muusikot kunnioittavat suomalaisen elektronisen musiikin legendaa Mika Vainiota (1963–2017) ja Pan Sonic -yhtyettä. Vainion hengessä ensemble-soittoa ja elektroniikkaa yhdistää myös defunensemble, Tapani Rinne ja Tuomas Norvio teoksella Ko(o)dit G Livelabissa festivaalin avajaisviikonloppuna.

Kansallisoopperan festivaaliohjelmassa kuullaan kaksi erilaista teosta: Jaakko Kuusiston säveltämä nykyooppera Jää, sekä ViolencesJuha T. Koskisen ja Hans Werner Henzen sävellyksiin pohjautuva musiikkiteatteriteos. Se kysyy, miten väkivalta syntyy ja mihin se voi johtaa. Sen esittäjistöstä sekä Juhani Nuorvalan Flash Flash –oopperasta enemmän toisaalla tässä lehdessä.

Festivaalin monissa ilmaiskonserteissa kuullaan niin Olli Virtaperkon viola da gamba -teoksia, 6.–9. luokkalaisten nuorten sävellyksiä kuin kunnianosoitus säveltäjälegendoille John Cage ja Pierre Boulez NYKY Ensemblen konsertissa. Boulezin henki on myös vahvasti läsnä, kun tämän perustama Ensemble intercontemporain palaa Helsinkiin kymmenen vuoden tauon jälkeen saksalaisen säveltäjän Enno Poppen johdolla.

David Lang ©Peter Serling

Helsingin kamarikuoron konsertissa kuullaan nykymusiikkia, joka käy keskustelua barokin klassikkoteosten kanssa. Post-minimalisti David Lang tulkitsee teoksessaan the little match girl passion H. C. Andersenin klassikkosadun ammentaen Bachin Matteus-passiosta. Uusi ja vanha musiikki kohtaavat myös Suomalaisen barokkiorkesterin konsertissa, jossa kuullaan muun muassa Max Richterin tulkinta Vivaldin Neljästä vuodenajasta, kulttiteokseksi muodostunut Four Seasons Recomposed.

Irlannin johtava nykymusiikkiyhtye Crash Ensemble saapuu Musica novaan soittaen kaksi konserttia, joiden ohjelmissa luodataan niin irlantilaista kuin pohjoisamerikkalaista nykymusiikkia. Konserttien lisäksi esitetään CrashLands-videotaideprojekti. Uuden sukupolven yhdysvaltalaissäveltäjiä kuullaan myös Pekka Kuusiston luotsaaman uunituoreen jousitrion konsertissa. Kuusiston kanssa soittavat alttoviulisti Nadia Sirota ja sellisti Markus Hohti.

Kuusisto esiintyy myös viulusolistina Radion sinfoniaorkesterin konsertissa. Daníel Bjarnasonin viulukonsertto on varta vasten sävelletty Kuusistolle, ja konsertissa kuullaan myös proge-taustaisen Tyondai Braxtonin massiivinen TELEKINESIS-teos.

Uudenlaisen konserttikokemuksen tarjoaa virolainen Ensemble U:, jonka virtuaalitodellisuutta hyödyntävässä teoksessa yleisö pääsee keskelle Viron kaunista luontoa.

Rockikn, jazzin ja nykymusiikin risteyksessä operoinutta Frank Zappaa muistetaan UMOn konsertissa G Livelabissa.

Terry Rileyn In C -teoksen ytimeen pureutuvat konsertissaan säveltäjä, elektroartisti Tyondai Braxton, saksalaisen elektronisen musiikin voimaduo Mouse on Mars sekä media-artisti, äänitieteilijä ja ”robottimuusikko” Sonic Robots.

Festivaalin päättää yhdysvaltalaista ja virolaista musiikkia esittävä Zagros Ensemble sekä Avanti! kanadalaisella ohjelmalla. Avantin konsertissa koetaan muun muassa Nicole Lizéen “musiikillinen science fiction -teos” Black Midi, jossa multitaiteen kautta tarkastellaan ihmisen ja teknologian suhdetta.

Edellinen artikkeliSisältö 02 2019
Seuraava artikkeliTampereen mitalla vai Saimaan sävelin?