Tampere Biennale astuu ulos konserttisaleista

 

Minna Leinonen on luonut uusia suuntia Tampere Biennalen taiteellisena johtajana. © Heikki Tuuli

Kotimaiseen nykymusiikkiin keskittyvän Tampere Biennalen (10.–14.4.) teemana on Muuttuvat maailmat. Minna Leinosen johdolla kootussa ohjelmassa kohtaavat ”fantasia ja todellisuus, nykyhetki ja menneisyys, näkyvä ja näkymätön”.

Kantaesityksiä on jälleen useita. Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin konsertissa uutuutensa saavat esiin Paola Livorsi ja Heidi Hassinen ja Tampere Filharmonian konsertissa Eetu Lehtonen. Hannu Pohjannoron Birgitta-ooppera Johanna Venhon librettoon on moderni tulkinta Pyhän Birgitan ilmestyskertomuksista. Ulkomaisena esiintyjänä on Irlannin johtava uuden musiikin yhtye Crash Ensemble, joka esittää mm. Antti Auvisen tilausteoksen.

Tämän vuoden erikoisuutena on Minna Leinosen ideoima tarinankerrontaa, tanssia ja musiikkia yhdistävä Äänitarina Tammerkoskella. Äänikävely kulkee läpi Tammerkosken kansallismaiseman, jossa uppoudutaan Salla Simukan käsikirjoittamaan mysteeriin Seela Sellan kertomana. Sävellyksestä ja äänisuunnittelusta vastaavat Tytti Arola ja Þorkell Nordal, ja koreografia on Samuli Roinisen käsialaa.

Leinosen ideasta ja sävellystyöstä on lähtöisin myös Hämeensillan laulavat veistokset, jossa ikoniset Pirkkalaisveistokset saavat Tampere Biennalen ajaksi kauan kaihoamansa äänen. Teoksen äänisuunnittelija on Jussi Suonikko. Kaupunkitaidetta on tarjolla myös Frenckellin aukiolla, jossa soi Frenckellin kellosysteemille sävelletty teos Mioko Yokoyamalta. Finlaysonin Terdellä interaktiivinen ääni-installaatio Naiad tuo esille Tammerkosken ja Tampereen kaupungin ainutlaatuista suhdetta ja niiden yhteistä historiaa.

Tampere Biennalen lounaskonsertit järjestetään tänä vuonna museoissa. Festivaaliohjelman täydentävät klubiympäristöissä järjestettävät iltakonsertit.

 

Edellinen artikkeliPääkaupunkiseutu, huhtikuu
Seuraava artikkeliLeirikalenteri 2024