Värikäs neljäs Jalavalta

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.

Jalava Pertti
Pertti Jalavan neljännen sinfonian Voimien vihjeet kantaesitys Turun filharmonisen orkesterin (TFO) konsertissa 25.9. joht. Risto Joost.

Pertti Jalavan neljännen sinfonian Voimien vihjeet kantaesitys Turun filharmonisen orkesterin (TFO) konsertissa 25.9., joht. Risto Joost.

Huolimatta siitä, että paimiolaisen, Turussa syntyneen Pertti Jalavan (s. 1960) musiikillinen alkukoti on jazzissa ja progressiivisessa rockissa, häntä voidaan myös klassisen musiikin säveltäjänä pitää jo pitkän tien kulkijana – onhan hänen ensimmäisen sinfoniansa Puuttuva lapsi kantaesityksestäkin kulunut jo 20 vuotta. Kuluneena aikana Jalava on askaroinut sinfonioiden lisäksi muun muassa konserttojen, kuoromusiikin ja erilaisen kamarimusiikin parissa.

Syyskuussa uusi, neljäs sinfonia kantaesitettiin Turun Filharmonisen orkesterin konsertissa. Kokonaisuutena teos on aiemmin kuultuun verrattuna selkeämpää, loogisemmin rakennettua ja tiukemmin karakterisoitua musiikkia. Lisänimessä Voimien vihjeet voimat viittaavat antiikin käsityksen mukaisiin alkuelementteihin sillä erotuksella, että tulen tilalla on ihminen. Voimien ominaislaatu osoittautuu perin häilyväksi: maa on kiehuvaa savea, vesi vellovaa merta, ilma kieppuvaa tuulta ja ihminen ailahtelevaa mieltä.

Sama toistuu musiikissa. Yksikään sinfonian neljästä osasta ei tarjoa kuin ajoittain hengähdystaukoa ja seestynyttä tunnelmaa, kun voimaperäisten lyömäsoitin- ja puhallinkarakterien vyöry jo kätkee ne, laantuakseen jälleen. Jalavan musiikin suurin vahvuus onkin keksinnän runsaus: viehättävät melodiset ideat, soitinyhdistelmien mehevät värit, rytmien arvaamaton liikehdintä ja näiden kontrastit.

Sinfonikkona Jalava voisi kuitenkin seuraavaksi keskittyä jalostamaan ideoitaan edelleen, pidemmin linjoin – kaivataan sitä ”takomista”, josta Sibeliuskin puhui, ideoiden sisältämisen mahdollisuuksien tarkastelemista eri näkökulmista. Parhaimmillaan Jalavan neljäs sinfonia on yksityiskohtiensa valossa tarkasteltuna – edellä esittämääni viitaten toteaisin hänen rytmisen ja soinnillisen mielikuvituksensa olevan lupaavan antoisasti pulppuava.

Muilta osin TFO:n konsertin ohjelmassa olivat Mozartin ensimmäinen huilukonsertto solistinaan Niamh McKenna ja Arvo Pärtin neljäs sinfonia.

MATTI LEHTONEN

STAY CONNECTED

2,264FanitTykkää
1,257SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa

Ajankohtasta

Edellinen artikkeliKares nousi Wotaniksi Ruhrin Valhallaan
Seuraava artikkeliLöydöt piilevät detaljeissa, Sibeliuksen viulukonserton kaksi versiota kriittisenä laitoksena