Korsholman musiikkijuhlat toteutuu tänä vuonna digitaalisesti 28.7–5.8. Taiteellinen johtaja, viulisti Cecilia Zilliacus on valinnut teemoiksi 1920-luvun musiikin ja Beethovenin, jotka kohtaavat konserteissa eteenpäin katsovilla teoksilla. Festivaalin avajaiskonsertissa Keski-Pohjanmaan kamariorkesteria johtaa Jan Söderblom, joka toimii myös viulusolistina. Muina esiintyjinä ovat mm. viulisti Erik Nygård, sopraano Mari Palo, Total Cello ensemble ja Vaasan kaupunginorkesteri. 1.8. festivaali siirtyy kolmeksi päiväksi Tukholmaan, jossa Cecilia Zilliacuksen lisäksi musisoivat mm. viulisti Malin Broman, alttoviulisti Emilie Hornlund ja sellisti Torleif Thedéen.
Jukka-Pekka Sarasteen perustama kansainvälinen LEAD! -säätiö käynnistää uuden kesäfestivaalin ja koulutusohjelman. Tapahtumaa vietetään Raaseporin Fiskarsissa ja Lohjalla 2.–8.8. Se huipentuu Jorma Panulan 90-vuotisjuhlakonserttiin, joka kunnioittaa hänen työtään useiden kapellimestaripolvien kouluttajana. Suomalaista Kamariorkesteria johtavat Panulan itsensä lisäksi Saraste, Esa-Pekka Salonen, Dalia Stasevska, Klaus Mäkelä ja Sakari Oramo, ja se striimataan. Muuten ohjelmassa on mestariluokkia, uratyöpajoja, keskusteluja ja neuvontaklinikoita nuorille muusikoille ja kapellimestareille. Saraste toimii taiteellisena johtajana.
Ritarihuoneella järjestettävä Helsingin Kamarikesä täyttää 15 vuotta, ja tällä kertaa se muistuttaa itsestään yhdellä konsertilla 7.8. Siinä esiintyy tapahtuman ideatiimi eli Johannes Piirto, piano, Kasmir Uusitupa ja Tami Pohjola, viulu, Riina Piirilä, alttoviulu ja Senja Rummukainen, sello sekä nuoria lahjakkaita kamarimuusikoita. Ohjelmassa on mm. Nadia Boulangerin ja Johannes Brahmsin musiikkia. Yle Radio 1 lähettää konsertin, siitä tulee myös Youtube-tallenne.
Musiikin monitoimimies, viulisti, kapellimestari, säveltäjä, sovittaja ja hallintomies Jaakko Kuusisto ilmoitti Facebook-sivuillaan hänessä diagnosoidusta, pahanlaatuisesta aivokasvaimesta. Kuusisto kertoo, että asian ainut hyvä puoli on se, että se pystytään leikkaamaan, ja leikkaus toteutuu lähiviikkoina. ”Menkää pienimmistäkin oireista lääkäriin”, kehottaa Kuusisto fb-ystäviään kokemuksensa saattelemana. Rondo toivoo hienolle muusikolle pikaista paranemista.
Vuosi Notre Damen tuhoisan tulipalon jälkeen Ranska koki toisen vastaavan, kun Nantesin goottilainen katedraali syttyi liekkeihin. Tällä kertaa kokonaisvahingot eivät olleet yhtä mittavat, mutta musiikillisesti jopa suuremmat: katedraalin suuret barokkiurut tuhoutuivat, samoin kuin sen yläpuolella ollut lasimaalaus. Tapausta tutkitaan tuhopolttona. Urut rakensi Jacques Girardet vuonna 1619, ja sitä laajennettiin 1768. Perusteellisen uudistuksen teki kuuluisa urkujenrakentaja Clicquot vuonna 1784, ja soittimen soinnin vallankumouksellisuus innosti ajan säveltäjiä.
Vaihteeksi ilouutisia Münchenistä: kaupunki on varmistanut uuden konserttitalon rakentamisen. Osavaltion pääministeri Markus Söder kertoi asiasta televisiossa tällä viikolla. Koronakriisikään ei hidasta hanketta – nyt on aika satsata kulttuuriin, hän lupasi. Talosta tulee Baijerin radion sinfoniaorkesterin uusi koti, ja se sijaitsee kaupungin itäisen rautatieaseman vieressä Werksviertel-korttelissa. Arkkitehtikilpailun voitti Cukrowicz Nachbaur Architekten ZT.
Berliinin senaatti on sallinut jälleen kuorolaulun. Aiemmin kulttuurisenaattori Klaus Lederer yksiselitteisesti kielsi koronaviuksen leviämisen estämiseksi niin harrastaja ja ammattikuorojen toiminnan kuin muunkin ryhmässä laulamisen kouluista oopperoihin. Päätös oli ainut laatuaan Saksassa – muut osavaltiot ovat laulamisen jo sallineet. Senaattori sai kulttuurialan vihat niskaansa, ja Menneellä viikolla hän tapasi alan spesialisteja ja vakuuttui siitä, että 1,5 metrin turvavälillä laulaminen on sallittua. Näin esimerkiksi oopperatalot pääsevät harjoittamaan tuotantojaan ja kaupungin huipputasoiset ammattikuorot alkamaan kauttaan.