Savonlinna kotisohvalta

Yleisradion klassisen musiikin vastaavan tuottajan Miikka Maunulan mielestä konserttilähetysten valttikortti on suoruuden tunnelma. Yle välittää Leoš Janáčekin Kuolleesta talosta -oopperan Savonlinnasta yhteistyössä Japanin yleisradioyhtiö NHK:n kanssa.

 

Kuinka poikkeuksellista tällainen NHK-yhtiön ja eurooppalaisten kahdenvälisyys on?

”NHK tekee yhteistyötä varsin valikoidusti Euroopassa, vaikka se onkin ison kansan valtava yhtiö. Pohjoismaiden kanssa he eivät ole tehneet viime vuosina klassisen musiikin televisioprojekteja. Heidän toimintaansa kuuluu yksittäisiä ja hyvin valikoituja tuotantoja, kuten yhteistyö Salzburgin festivaalin kanssa. On tämä siis meille todella hieno yhteistyötilannne.”

Miikka Maunula ©Yle Sandra Saulo

Miten yhtiöt jakavat voimansa Kuolleesta talosta -tuotannossa?

”Olavinlinna on aina haasteellinen poikkeustila, ei näyttämö, teatteritila eikä varsinkaan tv-studio. Yle on kuitenkin tottunut työskentelemään siellä, joten me toteutamme koko teknisen ja sisällöllisen puolen. Japanilaisyleisöä varten tuotetaan oma esittely oopperajuhlista sekä Savonlinnan alueesta. On tärkeää, että katsoja kokee oopperan televisiolle ominaisin keinoin. Toisaalta meillä pitää olla vahva elävän lähetyksen tunnelma – Savonlinnan kesäilta kotisohvalta koettuna.”

Kotikatsomon tunnelma virittyy jo päivää aiemmin Kantapöydän erikoislähetyksessä. Mitä on luvassa?

”Kaksituntinen lähetys välitetään Olavinlinnan maisemista. Mukana on mm. festivaalin taiteellinen johtaja Jorma Silvasti sekä Kuolleesta talosta -oopperan solisteja. Vieraslista on kahden tunnin lähetyksessä pitkä.”

Olette onnistuneesti laajentaneet kuvallisia verkkolähetyksiänne Musiikkitalosta myös Kansallisoopperaan ja Sibeliustaloon. Onko näköpiirissä, että Yle hankkisi tai osarahoittaisi Musiikkitalosta tuttuja robottikameroita konserttisaleihin laajemminkin ympäri Suomea?

”Tuon tyyppiset investoinnit eivät kuulu Ylen perustehtäviin, mutta myös tekniikan kehittymisen hurja nopeus on syy olla sitoutumatta kiinteisiin kameraratkaisuihin. Liikuteltava ulkotuotantokalusto on siis edelleen Ylen tapa välittää eläviä esityksiä eri puolilta Suomea.”

Miten vuorovaikutuksenne näissä asioissa toimii Suomen sinfoniaorkesterien kanssa?

”Yle radioi yli sata klassisen musiikin konserttia vuodessa, ja syys- ja talvikaudella toimintamme keskittyy paljolti suomalaisten sinfoniaorkestereiden välittämiseen. Hienoja sisältöjä ja tarjontaa on paljon, joten aina emme kykene olemaan paikalla, vaikka toivoisimme. Paljon kuitenkin onnistutaan tarjoamaan yleisöllemme, joka on kansainvälisestikin vertailtuna erittäin suuri. Yhdellä suomalaisen sinfoniaorkesterin konsertin radioinnilla voi olla 100 000 – 150 000 kuuntelijaa.
Nostamme myös orkestereiden omia verkkosisältöjä esim. sosiaalisen median kautta yleisöllemme. Rakennamme myös uudenlaisia yhteistyömalleja musiikkikentän kanssa, joista toivottavasti kaikki hyötyvät. On hienoa, että klassisen musiikin tarjonta kasvaa.”

Miten seuraatte suuria, kansainvälisiä ja kaupallisia kilpailijoita, kuten Facebookia ja Googlea?

”Musiikin ehdoton vahvuus on, että sitä pystytään vastaanottamaan kielirajoista riippumatta. Verkkolähetykset ovat tuoneet meidän konserttilähetyksillemme aivan uuden, kansainvälisen yleisön.
Toisaalta uudet kansainväliset toimijat, kuten Berliinin filharmonikoiden Digital Concert Hall tai Metropolitanin oopperalähetykset ovat lisänneet tarjontaa myös tänne Suomeen.
Minä näen, että tarjonnan lisääntyminen on erittäin myönteinen asia. Lisääntyneen kokonaistarjonnan myötä olemme saaneet uutta yleisöä, ja esimerkiksi meillä Ylessä niin katsoja- kuin kuuntelijamäärät ovat olleet koko ajan kasvussa. Tarjonnan kasvu eri välineissä on siis vain kasvattanut kokonaisyleisöä, ja tämä kaikki on klassiselle musiikille pelkästään hyvä asia.”

Tatu Tamminen

Kuolleesta talosta to 28.7. klo 19 Yle Teemalla.
Kantapöytä ke 27.7. klo 19 Yle Teemalla ja osoitteessa yle.fi/klassinen.

Edellinen artikkeliHeinäkuun Ylen klassiset
Seuraava artikkeliJ.S. Bach: Urkuteokset vol. 1