
Cembalisti-näyttelijä Elina Mustonen toi Shakespearen naishahmot tämän juhlavuonna näyttämölle. Vajaan tunnin mittainen esitys Her Infinite Variety tutkaili näytelmäkirjailijan naishahmoja yhdistämällä näiden monologit virginaalimusiikin säveliin.
Monille nykyään tuntematon virginaali on Shakespearen aikainen cembalosoitin, jolla tuolloin musisoivat etenkin naiset, mukaan lukien itse kuningatar Elisabet I. Ajan kuluessa cembalo jätti kooltaan pienemmän sisarsoittimensa varjoonsa, mutta oli kiehtovaa kuulla sitä nyt. Soittimen muuten täysin cembalomainen ääni ja normaali viritys sisälsi myös tonaliteetiltaan matalavireisempiä säveliä, jotka elävöittivät 1500-lukumaista kokemusta. ”]
Esitykseen kuuluva, alunperinkin virginaalille sävelletty musiikki oli luonnollisesti myös Shakespearen ajoilta ja kuten Mustonen on tarkasti tutkinut, musiikilla oli kirjailijan näytelmissä tärkeä osa. Näyttämöohjeista on löytynyt runsaasti merkintöjä tansseista, instrumentaalimusiikista ja jopa soittimista.
Vanhan musiikin osaajana Mustonen olikin esityksessä omimmillaan. Tempon ja tahtiosoitusten vaihtelut esimerkiksi William Byrdin (1543-1623) O Mistress Minessa olivat kellontarkasti rytmissä. Musiikkiin kuuluvat hienoiset tauot ja hidastukset olivat koskettimilla painettuihin säveliin verrattuna ajoitukseltaan täydellisesti tasapainossa. Vaikeimmalta kuulostavassa kappaleessa, Giovanni Picchin (1571/2-1643) Toccatassa Mustosen sormet juoksivat vaivattoman joutuisasti koskettimilla. Kuulija luotti soittajaan täysin saadessaan antautua musiikille.
Shakespearen naishahmoissa puolestaan oli yllättävää näiden moninaisuus, joka esityksen otsikossa ilmaistiinkin. Näytelmänikkarin oma tarinahan on jäänyt paljolti mysteeriksi: teoriat siitä, että näytelmien tai niistä joidenkin takana olisi ollut joku muu, jopa nainen, nousivat esityksestä jälleen mieleen. Kirjailija – kuka hän sitten olikaan – osasi ilmaista osuvasti naisten tunteita ja mielipiteitä, ja jopa kritisoi terävästi miesten valta-asemaa. Vahvat naishahmot Macbethin lady Macbethista Othellon Emiliaan saivat rinnalleen esimerkiksi myös mietelmiä naisten ystävyydestä tai nuoren tytön ensirakkauden huumaavia tunteia.
Esityksen peräti kymmenen varsin erilaista hahmoa, mukaanluettuna yksi mies, lisättynä vielä laulu ja sonetti olivat varmasti kova pala käydä tunnissa läpi. Siksi lausunta jäi hieman työn runsauden ja ajankäytön jalkoihin. Olisin joskus tahtonut enemmän paneutumista tiettyihin tärkeisiin lauseisiin ja sanoihin, rauhaa ja aikaa vielä eläytyä enemmän jokaisen, varsin erilaisen naisen elämään. Hahmoista silti kaksi osui tunneilmaisultaan eniten maaliin: surullinen, lapsensa menettänyt Constance ja pelottava, verenhimoinen lady Macbeth. Shakespearen naiset ansaitsevat huomionsa ja on merkittävää, että Her Infinite Varietyn työryhmä toi heidät enemmän tietoisuuteemme.
Jyväskylän Kesä
16.7. klo 20, Kuokkalan kirkko
Her Infinite Variety
Elina Mustonen, virginaali ja lausunta
Elina Salin