tiistai kesäkuu 18. 2024

Barokkiyhtye yhteistyöhön kaupunginorkesterien kanssa

Ensemble Nylandia virkistää erikoisosaamisellaan ja -soittimillaan Kymi Sinfoniettan ja muiden kaupunginorkesterien barokkisoittoa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö perusti viime syksynä neljän suuren säätiön kanssa Uudet klassikot -rahaston, jonka tarkoituksena on saada esittävän taiteen vapaat ryhmät ja laitokset yhteistyöhön. Musiikin alalla uusi apuraha on kannustanut jo kahteen alkuvuoden projektiin.

Turussa juuri ensi-iltansa saanut Aulis Sallisen ooppera Punainen viiva on syntynyt yhteistyössä Päivi Nisulan vetämän Saaristo-oopperan ja Turun kaupunginteatterin ja -orkesterin kanssa. Yhteistyö in laatuaan ensimmäinen. 

Toinen satsaus on helsinkiläisen barokkikollektiivi Ensemble Nylandian yhteistyö eri kaupunginorkesterien kanssa, joka alkaa sen ja Kymi Sinfoniettan konserteilla helmikuussa Kotkassa ja Helsingissä. Seuraavaksi barokkisoittajien rivit yhdistyvät maaliskuussa Mikkelin ja huhtikuussa Kuopion kaupunginorkesterien kanssa.

Ideana on, että vanhan musiikin asiantuntijayhtye sulautuu orgaaniseksi osaksi sinfoniaorkesteria. Kymi Sinfonietta on perehtynyt viime aikoina yhä enemmän vanhan musiikin esityskäytäntöihin muun muassa konserttimestarinsa Raymond Coxin johdolla. Tämän myötä myös Ensemble Nylandian taiteellinen johtaja Matias Häkkinen on vieraillut orkesterissa usein joko continuocembalistin, solistin tai liiderin rooleissa, joten pääyhteistyökumppanin valinta tapahtui luontevasti.

“Idea tähän projektiin syntyi ollessani keikalla Sinfoniettan riveissä. Olemme Raymondin ja orkesterin kanssa löytäneet hyvän musiikillisen yhteyden. Kun tämä uusi rahoitusmuoto julkistettiin hakuun, ajattelin heti, että tässähän on mitä parhain mahdollisuus syventää ja kehittää yhteistoimintaa ja laajentaa sitä muuallekin”, Häkkinen kertoo.

”Ensemble Nylandian tuodessa oman yhteen hioutuneen ryhmänsä osaksi isompaa orkesteria, musisoinnin mahdollisuudet laajentuvat huomattavasti – ikään kuin cembaloon liitettäisiin efektilauta mitä monipuolisimmalla valikoimalla. Tämä antaa myös mahdollisuuden kiinteyttää omaa toimintaamme – mehän emme ole niinkään orkesteri kuin muusikkokollektiivi”, Häkkinen selittää.

Eikö monia erikoissoittimia sisältävä barokkikokoonpanon ja modernein soittimin soittavan orkesterin yhdistämisessä ole mitään ongelmia?

”Kyllä tässä hybridiajatuksella mennään. Jos orkesterissa on jo oma, modernilla soittimella soittava huilisti, emme me sitä ole traversolla korvaamassa. Joillakin sinfoniaorkesterien muusikoilla on jo barokkijousia tai luonnontrumpetteja, mutta tämän projektin tarkoituksena ole saada heitä vaihtamaan soittimiaan. Sen sijaan heillä on mahdollisuus saada tuekseen monia instrumentteja, joita heillä ei ennestään ole ja jotka tuovat barokkimusiikkiin oman, tärkeän elementtinsä.”

Konserteissa 15. ja 16.2. Kotkan konserttitalossa ja Helsingin Vanhassa kirkossa soitetaan musiikkia, jota kuultiin Artois’n kreivin eli tulevan Ranskan kuningas Kaarle X:n häissä vuonna 1773. Konsertissa kuullaan myös otteita saman ajan Ruotsin juhlamusiikista ja hovisäveltäjäsuvun Dübeneiden nuottiarkistosta löytyneestä tanssisarjasta. Konsertin liidaavat yhdessä Raymond Cox ja  Matias Häkkinen. 

 

Tuoreimmat uutiset