lauantai toukokuu 18. 2024

Hannu Lintu Kansallisoopperan tulevaksi ylikapellimestariksi: ”Koen vapauttavaksi, ettei minun tarvitse tehdä muuta kuin taidetta”

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi, tuore tuleva ylikapellimestari Hannu Lintu ja Kansallisoopperan ja -baletin pääjohtaja Gita Kadambi. © Heikki Tuuli

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n hallitus on yksimielisesti valinnut kapellimestari Hannu Linnun uudeksi ylikapellimestarikseen. Tällä hetkellä Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina työskentelevä Lintu, 51, aloittaa nelivuotisen kautensa 1.1.2022. Päätös julkistettiin torstaiaamuna 9. toukokuuta. Näytösten johtamisen lisäksi Linnun tulevia päävastuualueita ovat orkesterin ja kuoron kehittäminen sekä vierailevien kapellimestarien valitseminen yhdessä taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven kanssa.

”Hannu on täysin itsestäänselvä ja luonteva valinta tähän tehtävään. Hän on RSO:n aikana profiloitunut ennen kaikkea sinfonikoksi, mutta määrätietoisesti rikastuttanut uransa aikana omaa ohjelmistoaan oopperaproduktioilla, joita hän on johtanut meidän lisäksemme myös Savonlinnassa ja Tampereella”, kuvaili taiteellinen johtaja Paasikivi tiedotustilaisuudessa Linnun valintaa. ”Hannu oli ollut mahdollisten nimien listalla jo vuonna 2013 hänen aloittaessaan RSO:ssa.”

Oopperan säännöllisenä vierailijana Lintu on johtanut viime vuosina muun muassa Richard Wagnerin Tristanin ja Isolden, Tero Saarinen Companyn näyttämöversion Jean Sibeliuksen Kullervosta sekä viimeisimpänä Alban Bergin Wozzeckin. ”Yhteistyö on aina ollut äärimmäisen rikasta ja kiinnostavaa. Hannulla on selkeä näkemys siitä, mitä hän haluaa, ja myöskin kyky toteuttaa nämä näkemyksensä. Hän harjoittaa erinomaisesti ja huolehtii sekä orkesterista että näyttämöstä”, Paasikivi jatkaa.

”Ei liene salaisuus, että ooppera on ollut minulle aina tärkeää”, Lintu itse kommentoi siirtymistään. ”Ensimmäiset herätteet kapellimestariksi ovat tulleet nimenomaan oopperan parista pikkupoikana Savonlinnan oopperajuhlilta, jossa suuret sankarini olivat Ulf Söderblom ja Leif Segerstam. Ooppera jäi vähemmälle, osittain siksi, että en ole koskaan halunnut tehdä oopperaa niin, että hypätään ilman harjoituksia monttuun tekemään esitys. Haluan harjoituttaa ja päästä kunnolla kappaleeseen sisään.” Linnun mukaan Kansallisoopperan kapellimestarius on ollut säännöllisenä puheenaiheena, mutta sopiva sauma saapui vasta nyt, kun hän on jättämässä RSO:n ja samanaikaisesti Esa-Pekka Salosen kausi Kansallisoopperan taiteellisena partnerina on päättymässä Ring-tetralogiaan. Varsinaista ylikapellimestaria ei talossa ole ollut vuodesta 2016. ”Taiteellisen partnerin ja päävierailijan yhdistelmää ei kuitenkaan voi jatkaa miten pitkään tahansa, joten on aivan luonnollista palata ylikapellimestarin pestiin”, Paasikivi muistuttaa. ”Jos halutaan kehittää orkesterin klangia, balanssia ja fraseerausta, tarvitaan siihen nimenomaan yksi henkilö”, Lintu täydentää.

Uusi ylikapellimestari mainitsee myös asemansa ”Töölönlahden matriarkaatin” toimivassa koneistossa sopivan hänelle hyvin, viitaten Paasikiveen, pääjohtaja Gita Kadambiin ja säätiön puheenjohtajaan Leena Niemistöön. ”Tunnen heidät hyvin ja luotan heihin täysin. Olen vastuussa ennen kaikkea orkesterista ja kuorosta, ja koen sen vapauttavaksi, ettei minun tarvitse tehdä muuta kuin tulla johtamaan esityksiä ja tehdä taidetta rakennelmassa, joka toimii hyvin”, Lintu kommentoi selvässä kontrastissa hänen vahvaan linjaansa RSO:n ruorissa. ”Tulevasta ohjelmistosta varmaankin kaksi kolmasosaa tulee olemaan itselleni uutta, joten ei minulle jää aikaa yrittää liikaa vaikuttaa ohjelmistoon. Tuskin kuitenkaan jätän mielipiteitäni sanomatta talon sisällä, ja pelkkä olemassaoloni saattaa vaikuttaa ohjelmistoon”, Lintu veistelee. Kansainvälisiä ohjaajia ja tuotantoja hän kehuu ”maailman parhaiksi”, ja toivoo näkevänsä nuorten suomalaisten oopperaohjaajien laajempaa esiinnostamista. Linnun johtavaksi valikoituvien teosten suuntaviivat eivät liene myöskään piilossa, sillä hän tunnustautuu 1800-luvun lopun ja 1900-luvun oopperoiden ystäväksi. ”En ole niinkään Rossini-, Donizetti– tai Puccini-kapellimestari. Sen suuntaisiin teoksiin voin yhdessä Lillin kanssa päättää vierailevia johtajia. Haluan ennen kaikkea valikoimallani ohjelmistolla kehittää orkesterin soinnillista tulevaisuutta.”

Tuoreimmat uutiset