”Viulistia minusta ei saa kitkettyä”

Janne Nisosella riittää töitä, sillä Porin kapellimestaripesti on näytön paikka, mutta viulistin taitojakaan hän ei halua päästää ruostumaan. © KREETTA JÄRVENPÄÄ

 

Pori Sinfonietan uusi kapellimestari törmää kaustislaiseen mentaliteettiinsa aina silloin tällöin.

 

Janne Nisosella riittää puuhaa. Tapiola Sinfonietasta ja Jousia Ensemblesta tunnettu mies sai juuri uuden työpaikan. Lisäksi viulismi ja kamarimusiikki työllistävät yhä, orkesterin syyskausi on jo vireillä, seuraavat suunnitteilla ja uuden asunnon remontti meneillään.

Sinut valittiin Pori Sinfoniettan ylikapellimestariksi seuraavaksi kahdeksi vuodeksi, onnittelut! Mitä aiot tehdä Porissa?  

”Kiitos! On hienoa päästä aloittamaan pitkäjänteinen työskentely Pori Sinfoniettan kanssa. Ennen kaikkea aion esittää Sinfoniettan kanssa upeaa musiikkia hersyvästi ja kouriintuntuvasti.

Jokaisen konsertin tulisi olla kuulijalle ja miksei myös muusikolle kokemus, joka tuntuu pitkään. Loppujen lopuksi se on ainoa asia, joka todella merkitsee.”

Millaista ohjelmistoa on tälle kaudelle luvassa?

”Kyseessä on klassisen aikakauden kokoonpano, joten on luontevaa, että tämä niin sanottu kuhertelukuukautemme sisältää paljon wieniläisiä klassikkoja. Syksyn aikana soitamme useissa konserteissa Beethovenia, Mozartia ja Haydnia.

Pikkuhiljaa virittäydymme myös Suomen 100-vuotisjuhlatunnelmiin. Tarjolla on syksyn aikana roima annos kotimaista säveltuotantoa, esimerkiksi Markus Fageruddin Pipoka-triolle säveltämän konserton kantaesitys. 1900-luvun musiikkia on kaiken kaikkiaan luvassa paljon. Säveltäjänimistä mainittakoon muun muassa Hillborg, Shostakovitsh, Kernis, Rodrigo ja Kodály.”

Olet toiminut aiemmin viulistina ja Tapiola Sinfoniettan konserttimestarina. Jäävätkö ne nyt kapellimestariuden ohella vähemmälle? Entä perustamasi Jousia Ensemble?

”Jatkan vielä osa-aikaisesti Tapiolassa konserttimestarina. Aika sitten näyttää, kuinka työni tulevaisuudessa jakautuvat. Sen tiedän, että viulistia minusta ei saa kitkettyä pois millään, niin iso osa muusikkoutta ja ilmaisua se itselleni on. Ehkäpä kyseessä on vain toimenkuvan ja perspektiivin laajeneminen.”

Suomen orkesterikenttä on melko laaja. Miten itse lähtisit sitä uudistamaan? Entä Pori Sinfoniettaa?

”Kysymys on vaikea ja monisyinen. Jokaista orkesteria ja kentän toimijaa tulisi tarkastella sen omista paikallisista lähtökohdista. Mitään kovin yleistä lääkettä ei voi, eikä saa olla jaossa. Toki taidetta ja kulttuuria pitää voida tuottaa kustannustehokkaasti ja järkevästi, mutta ne mittarit, joilla tätä järkevyyttä tutkitaan, tulee olla kalibroitu oikein. Taide kun harvemmin tuottaa voittoa. Paitsi henkistä sellaista.”

Sinulla on taidemusiikkiin keskittyvä työ, mutta sen lisäksi vahva kaustislainen pelimannitausta. Mitä se merkitsee sinulle, yleisesti ja myös klassisen muusikon työssä?

”Törmään kaustislaiseen mentaliteettiini silloin tällöin. Se ilmenee tietynlaisena suoruutena sekä musiikin käsittelemisen ’yksinkertaisuutena’. Ei niin huonoa kappaletta olekaan etteikö sitä voisi saada svengaamaan! Totta kai vuodet ovat opettaneet hienosäädön ja hifistelyn mahdollisuudet ja tärkeyden. Eräänlainen ronskius ja ’reilu meininki’ ovat toivoakseni edelleen jäljellä.”

Elina Salin

Edellinen artikkeliMusiikin aikaan uusi laajamittainen hanke
Seuraava artikkeliPohjoinen kiertokulku