Viikkokatsaus 16/19: Notre Damen urut selvisivät, Candomino palkinnoille Tallinnassa, musiikkivientiohjelmaa laajennetaan

Pariisin Notre-Damen katedraalin urkukonsoli ennen tulipaloa. CC-BY-SA Pufui PcPifpef / Wikimedia Commons

 

Pariisin Notre Damen katedraalin tulipalo säästi katedraalin pääurut – ”ihmeellisellä tavalla”, kuten yksi kirkon urkureista, Olivier Latry, kertoi ranskalaiselle Diapason-lehdelle. Palamisessa irronnutta nokea, tuhkaa ja muuta ainesta on kuitenkin kertynyt pillistöön, ja sammutustöissä käytetty vesi on myös turmellut soitinta. Aristide Cavaillé-Collin rakentamia, vuonna 1868 käyttöön vihittyjä urkuja pidetään ranskalaisromanttisen urkutyylin yhtenä huipentumana. On vielä epäselvää, miten urkujen pelastus- ja korjaustöiden kanssa edetään.

 

Espoolainen nuorisokuoro Candomino voitti toisen palkinnon Tallinnan 16. kansainvälisen kuorokilpailun kamarikuorosarjassa viime viikonloppuna. ”Kilpailussa mukana olikin useita erinomaisia kuoroja mm. Baltian maista ja Venäjältä, jotka tarjosivat senkaltaisia kuorolaulua, jota Suomessa on harvemmin tarjolla. Varsinkin kuoron nuorimmille laulajille nämä kokemukset jättivät varmasti pysyvän muistijäljen”, kommentoi kuoronjohtaja Esko Kallio.

 

Taiteen edistämiskeskus on nimennyt Suomen ensimmäiseksi outsider-taiteen läänentaiteilijaksi FM, etnomusikologi Esa Vienamon. Outsider-taiteella tarkoitetaan pääsääntöisesti koulutetun taidemaailman ulkopuolella tehtyä taidetta. Suomessa outsider-taiteen muotoja ovat erityistaide, ITE-taide sekä mielenterveyskuntoutujien taide. Läänintaiteilija vahvistaa outsider-taiteen sekä erityistaiteen ja -taiteilijoiden asemaa yhdessä valtakunnallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. ”Erityistä tukea tarvitsevien ihmisten mahdollisuudet tehdä ammattimaisesti taidetta vaihtelevat suuresti eri puolilla Suomea. Tämä on epäkohta, jota haluan lähteä korjaamaan yhdessä taide- ja kehitysvamma-alan toimijoiden kanssa. Kaikki lahjakkaat tekijät ansaitsevat mahdollisuuden näyttää kykynsä, niin Suomessa kuin kansainvälisestikin”, kommentoi Vienamo, jonka toimialueena on Satakunta ja Uusimaa.

 

Music Finlandin vuonna 2017 aloittama Fast Track -musiikkivientiohjelma laajenee kasvuohjelmalla, jonka muodostaa kolme uutta palvelua: syyskuussa alkavat vientiartistijalostamo ja vientistrategia sekä ensi vuonna käynnistyvä vientiyrityshautomo. Pääasiallinen musiikkivientiohjelma säilyy entisellään. Vientiartistijalostamo on tarkoitettu artisteille, jotka ottavat ensiaskeliaan kansainvälisellä uralla, ja vientiyrityshautomo tukee nimensä mukaisesti vientiyrittäjyyteen musiikin saralla tähtääviä firmoja.

 

Edellinen artikkeliIro Haarlan big band -sävellykset olivat taidolla ja tarkkuudella punottuja
Seuraava artikkeliToukokuun Ylen klassiset