Viikkokatsaus 16/2020: mm. Suomen kesän festivaalitilanne auki, jazz-legenda Lee Konitz kuollut koronan aiheuttamaan jälkitautiin

Virtuosi di Kuhmon oli tarkoitus esiintyä Riihimäen kesäkonserttien päätöskonsertissa kesäkuussa. Pandemian vuoksi festivaali kuitenkin peruttiin kokonaan tällä viikolla. © Maarit Kytöharju

Tällä hetkellä monet festivaalijärjestäjät odottavat kuumeisesti, voidaanko tapahtumia järjestää ensi kesänä vai jatketaanko rajoitustoimia yli kesän. Maan hallitukselta tai viranomaisilta ei ole vielä tullut päätöstä. Pääministeri Sanna Marin totesi kuitenkin torstaina 16. huhtikuuta Yleisradion haastattelussa hallituksen linjaavan asiasta tämän kuun aikana.

Helsingin Sanomien mukaan lista pandemian vuoksi perutuista festivaaleista kasvaa ulkomailla tällä hetkellä päivittäin. Useissa maissa on myös jatkettu suurten joukkojen kokoontumiskieltoja. Esimerkiksi Tanskassa maan hallitus ilmoitti jo ennen pääsiäistä massatapahtumien kiellosta elokuulle asti. Ranskassa puolestaan maan presidentti Emmanuel Macron antoi tämän viikon maanantaina määräyksen, joka kieltää yleisötapahtumat Ranskassa heinäkuun puoliväliin saakka.

Näin ollen myös Aix-en-Provencen festivaali on peruttu ja säveltäjä Kaija Saariahon ja kirjailija Sofi Oksasen yhteistyönä luoma Innocence-ooppera jää esittämättä. Kantaesityksen oli tarkoitus tapahtua heinäkuun 4. päivä. Helsingin Sanomien perjantaisen uutisen mukaan ei ole myöskään varmaa, pystytäänkö oopperaa esittämään Amsterdamissa tai Helsingissä kaudella 2020–2021.

Teos piti alunperin kantaesittää Lontoossa Royal Opera Housessa, mutta talon johtajan vaihduttua suunnitelmat muuttuivat. Muutoksien myötä Aix-en-Provencen festivaalista tuli Saariahon oopperan päätilaaja. Tämä tarkoittaa, että festivaalilla on etuoikeus oopperan kantaesittämiseen. Näillä näkymin Aix-en-Provencen festivaali kuitenkin järjestetään seuraavan kerran vasta kesällä 2021.

Suomessa festivaalitilanne on kuitenkin siis toinen ja mm. Helsingin juhlaviikot tämänhetkisen tiedon mukaan järjestetään suunnitellusti. Meilläkin kesän festivaaleja on toki jo peruttu, mm. Musica Kalevi Aho, Haapavesi Folk ja Järvenpään Puistoblues, mutta kyse on ollut yleisömääriltään pienemmistä tapahtumista. Tällä viikolla peruttujen festivaalien seuraan liittyi Riihimäen kesäkonsertit. Festivaalin hallituksen puheenjohtajan Martti Paloheimon mukaan Riihimäen kesäkonsertit haluaa olla vastuullinen toimija. “Haluamme myös turvata festivaalin jatkuvuuden tiukassa taloustilanteessa. Meillä on ensi vuonna 40-vuotisjuhlavuosi, joten katsomme nyt sitä kohti.”

Riihimäen kesäkonserttien taiteellisen johtajan Ismo Eskelisen tälle vuodelle suunnittelemaa ohjelmaa hyödynnetään ensi vuonna niin paljon kuin mahdollista. Festivaali oli tarkoitus järjestää 2.–7. kesäkuuta. Ensi vuoden juhlafestivaali järjestetään kesäkuussa, mutta tarkka ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Suru-uutisiltakaan ei tällä viikolla ole vältytty. Saksofonisti Lee Konitz (1927–2020) kuoli 15. huhtikuuta koronaviruksen aiheuttaman covid-19-taudin komplikaatioihin. Kuolinsyyksi Konitzin poika vahvisti keuhkokuumeen. 92-vuotias Konitz oli syntynyt Chicagossa 13. lokakuuta 1927.

Konitz oli yksi 1950-luvun cool jazzin keskeisiä hahmoja. Lapsuudessaan hän opiskeli klarinetinsoittoa Chicagon sinfoniaorkesterin klarinetistin johdolla ja siksi Konitzilla olikin klassisen soittajan hopeisen puhdas ääni. Pitkän uransa aikana Konitz soitti useissa eri kokoonpanoissa, mm. Stan Kentonin orkesterissa ja työskenteli yhdessä esim. Bud Powellin ja Charles Mingusin kanssa. Konitz teki urallaan yli 200 levytystä. Hän soitti  mm. vuonna 1950 tehdyllä Birth of the Cool -albumilla, joka on yksi jazz-musiikin keskeisimmistä levytyksistä. Suomessa Konitz vieraili useasti. Ensimmäisen kerran hänen soittoaan kuultiin Helsingissä vuonna 1951, ja vuoden 2016 keikat Helsingissä ja Turussa puolestaan jäivät saksofonistin viimeisiksi Suomessa.

Yle Jyväskylä puolestaan selvitti tällä viikolla laajassa kyselyssään jyväskyläläisten taide- ja kulttuurilaitosten henkilöstön näkemyksiä vuonna 2017 aloitetusta Jyväskylän sydän -hankkeesta. Hankkeen tarkoituksena on yhdistää lähes kaikki Jyväskylän kulttuuripalvelut saman katon alle kaupungin ydinkeskustassa. Loppusuoralle hankkeessa on edennyt kolme vaihtoehtoa: vajaakäytössä oleva ydinkeskustan kortteli, messukeskus Lutakossa sekä Jyväskylän kaupungintalon ja teatterin väli.

Uutisen mukaan Jyväskylän kulttuuriammattilaiset ovat harvinaisen yhtä mieltä, sillä jopa 96 prosenttia vastanneista kannattaa musiikkisalin, kirjaston, taidemuseon ja käsityön museon sijoittamista ydinkeskustan kortteliin, Valtiontalon ja kauppakeskus Forumin väliin. Jyväskylä Sinfonialle hankesuunnitelma merkitsisi uudenlaista tulevaisuutta, sillä orkesterille on kaavailtu siinä omaa tuhannen hengen konserttisalia. Sali mahdollistaisi konserttitoiminnan kehittämisen ja yleisömäärän kasvattamisen sekä helpottaisi orkesterin taloutta. Tällä hetkellä kaupunginorkesteri harjoittelee entisessä tennishallissa ja konsertoi Jyväskylän kaupunginteatterin salissa, joka on kaikkinensa hyvin käytetty tila.

Vaikka hanke koronapandemiasta huolimatta eteneekin, poikkeusolot ovat muuttaneet suunnitelmia ja erityisesti hankkeen aikataulua. “Projektin ehdottamiin investointipäätöksiin palataan, kun pandemian ja laman aiheuttamat häiriöt kaupungin talouteen selkiytyvät”, Jyväskylän sydän -hankkeen päällikkö Janne Viitamies totesi Yle Jyväskylälle. Millä tavalla ja milloin hanke lopulta saadaan päätökseen, sen aika näyttää.

Lopuksi vielä kuunteluvinkki tulevalle viikolle. New Yorkin Metropolitan-ooppera perui koronapandemian myötä kevätkautensa, kuten monet muutkin oopperatalot ympäri maailmaa, oma Kansallisoopperamme mukaan lukien. New Yorkissa on kuitenkin päätetty järjestää uudenlainen, melko kunnianhimoinen virtuaaligaala. Lauantaina 25. huhtikuuta striimattavassa At Home -konsertissa yli 40 huippulaulajaa ympäri maailmaa esiintyy kodeistaan käsin. Suomalaisia laulajia esiintyjien joukossa ei ole, mutta mm. sellaiset tähdet kuin Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Renée Fleming ja René Pape laulavat gaalassa.

Konsertti alkaa ensi lauantaina Suomen aikaa kello 20 ja siitä voi nauttia ilmaiseksi Metropolitanin verkkosivuilla. Tallenne konsertista on nähtävissä vielä seuraavana päivänä.

Edellinen artikkeliUtelias ja moneen suuntaan kurottava kamariohjelma oli paikkaus, jonka Taavi Oramolta osasi odottaakin
Seuraava artikkeliMarc-Antoine Charpentier