Viikkokatsaus 51/2019: RSO:n ja Tapiola Sinfoniettan konsertteihin ensi vuonna lainattavalla kausikortilla, Saavutettavat orkesterit -hankkeessa pohditaan keinoja lisätä taiteen yhdenvertaista saavutettavuutta ja muita viikon uutisia

Helsingin kaupunginorkesteri koordinoi yhteistyössä Suomen sinfoniaorkesterit ry:n kanssa Saavutettavat orkesterit -hanketta, jossa etsitään keinoja parantaa taiteen ja kulttuurin yhdenvertaista saavutettavuutta. Kuvassa orkesteri Musiikkitalon konserttisalissa vuonna 2011. © Heikki Tuuli

Radion sinfoniaorkesteri (RSO) liittyy niiden orkestereiden joukkoon, joiden konsertteihin pääsee lainaamalla kirjastosta kausikortin. RSO kertoi asiasta alkuviikosta, ja konsertteihin on mahdollista päästä ilmaiseksi ensi vuoden alusta lähtien lainaamalla Helsingin Oodi-kirjastosta RSO:n Oodi-kortin. Orkesterin markkinoinnista vastaavan tuottajan Satumaija Peltoniemen mukaan Oodi-kortti on nimenomaan kirjastolle kehitetty lipputuote, jolla pääsee tutustumaan niin sinfonia- kuin kamarimusiikkikonsertteihinkin. Myös Tapiola Sinfoniettan kausikortteja voi ensi tammikuusta lähtien lainata neljästä espoolaisesta kirjastosta: Tapiolan, Ison Omenan, Otaniemen sekä Sellon kirjastoista. Tapiola Sinfoniettan lainattavalla kausikortilla pääsee kevätkauden aikana yhdeksään Espoon kulttuurikeskuksessa kuultavaan konserttiin. Rondo uutisoi jo aiemmin syksyllä Helsingin kaupunginorkesterin (HKO), Sinfonia Lahden ja Tampere Filharmonian kirjastosta lainattavista kausikorteista.

HKO puolestaan kertoi maanantaina 16.12. kaksivuotisesta Saavutettavat orkesterit -hankkeesta, jossa se yhdessä Kuopion kaupunginorkesterin, Lapin kamariorkesterin, Tapiola Sinfoniettan ja Turun filharmonisen orkesterin sekä muun muassa brittiläisten City of London Sinfonian ja Manchester Cameratan kanssa pyrkii lisäämään kulttuurin ja taiteen yhdenvertaista saavutettavuutta etsimällä keinoja tuoda orkesterien toiminta lähelle sellaisia ikäihmisiä, jotka eivät pääse orkesterien luo. ”Esimerkiksi Turun filharmonisen orkesterin verkkokonsertit ovat ikäihmisten saatavilla Omakirjasto-palvelun kautta. Tämän tyyppisiä matalan kynnyksen ja saavutettavuuden edistämisen malleja haluamme jakaa tiedoksi muillekin orkestereille ja kehittää toimintaa yhdessä”, kuvaa HKO:n yleisötyön tuottaja Annika Kukkonen. Kukkonen sai idean hankkeesta kesällä 2019 yhdessä Orchestras Liven ja Suomen Lontoon instituutin toiminnanjohtajien Sarah Derbyshiren ja Emilie Gardbergin kanssa ollessaan Tuottajien talo -työskentelyresidenssissä Lontoossa.

Kulttuurin ja taiteen yhdenvertainen saavutettavuus ei kuitenkaan vaadi pyörän keksimistä uudelleen, vaan se voi toteutua varsin pienillä ja yksinkertaisille teoilla ja käytännöillä. Tiistaina 17.12. Tampereen kaupungin vammaisneuvosto myönsi vuoden 2019 esteettömyyspalkinnon G Livelab Tampereelle. Palkinnon myöntämistä juuri Tampereen G Livelabille perustellaan muun muassa esteettömällä pääsyllä sisään itse tilaan sekä lavalle, mikä antaa myös mahdollisuuden esiintymiseen vammaisille artisteille. Lisäksi vammaisten avustajat pääsevät ilmaiseksi G Livelab Tampereella järjestettäville keikoille. Tampereen kaupungin vammaisneuvoston esteettömyyspalkinto myönnetään vuosittain hankkeelle, joka mahdollisimman laajasti lisää yhdenvertaisesti ihmisten mahdollisuuksia osallistumiseen.

Viitasaarella vuosittain järjestettävän, nykymusiikkiin keskittyvän Musiikin aika -festivaalin uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu musiikin maisteri Mikko Leppänen 1.1.2020 alkaen. Festivaali tiedotti asiasta perjantaina 20.12. Aiemmin tehtävää hoitanut Mikko Vehkaperä siirtyy takaisin tehtäviinsä Lapin yliopistossa. Festivaalin taiteellisena johtajana jatkaa säveltäjä Johan Tallgren. Leppänen toimii tällä hetkellä osa-aikaisesti valtakunnallisen nuorten sinfoniaorkesteri Vivon intendenttinä, missä tehtävässä hän jatkaa edelleen. Taidemusiikkifestivaalien parissa Leppänen on aiemmin työskennellyt Helsingin Urkukesä-festivaalin vastaavana tuottajana sekä Sysmän Suvisoiton toiminnanjohtajana vuosina 2012–2015.

Lapin Kansa puolestaan uutisoi 17.12. Kemijoen kulttuurituki ry:n saaneen eduskunnan valtiovarainvaliokunnalta 40 000 euron avustuksen Karvalakkioopperan tuotantoon. Oopperan kantaesitys on Rovaniemen Korundissa vuoden 2022 tammikuussa ja se tullaan esittämään yhteensä viisi kertaa. Lapin kamariorkesteri toimii oopperan orkesterina kapellimestari John Storgårdsin johdolla. Oopperan ohjaa ohjaaja Erik Söderblom. Säveltäjä Tapio Tuomelan ja libretisti Sami Parkkisen ooppera kertoo 40 vuotta sitten tapahtuneesta Lapin karvalakkilähetystön marssista oikeusministeriöön. Lähetystö lähti tuolloin Helsinkiin vaatimaan maksettavaksi Kemijoen valjastamisesta korvauksia, joista oli odotettu oikeuden lopullista päätöstä jo vuosikymmeniä.

Edellinen artikkeliLaajakaistapalvelun katkos
Seuraava artikkeliRDO 196 Suomalaista pianoromantiikkaa