Viikkokatsaus 5/2020: Key Ensemble valtionavustuksen piiriin, Sinfonia Lahti etsii konsertteihin sopivia olohuoneita sekä festarivinkkejä ensi viikkoon

Key Ensemble Sibelius-museossa vuonna 2018. © Eeva Hietala

Turkulaiselle Key Ensemble -kamarikuorolle on tällä viikolla myönnetty Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) viisivuotinen esittävän säveltaiteen kehittämisavustus vuosille 2020–2024. Tuen suuruus on 50 000 euroa vuodessa edellyttäen, että eduskunta hyväksyessään valtion seuraavan vuoden talousarvion osoittaa tätä tarkoitusta varten hallituksen esittämän määrärahan. Kuoron toiminnanjohtaja Janne Merisaaren ja taiteellisen johtajan Teemu Honkasen mukaan valtionavun piiriin pääseminen on merkittävä askel kohti kuoron ammattilaistumista.

“Yhdessä Turun kaupungin vastikään kolminkertaistaman vapaan taidekentän vuotuisen tuen kanssa Taiken valtionavustus takaa sen, että kuoron rahoitus on vakaammalla pohjalla kuin koskaan aiemmin. Vakaa rahoituspohja mahdollistaa myös pitkäjänteisemmän taiteellisen suunnittelun ja parantaa oleellisesti kuoron tarjoamia työllistämismahdollisuuksia”, tiedotteessa todetaan. Periodeittain työskentelevä puoliammattilaispohjainen Key Ensemble muodostuu tällä hetkellä noin 50 hengen vahvuisesta laulajapankista, josta kootaan kutakin produktiota varten ohjelmiston tarpeiden mukainen laulajisto.

Lahdessa taasen etsitään koteja Sinfonia Lahden kamarimusiikkikonsertteja varten. Hakuilmoituksen mukaan kotikonserteilla on ollut suuri suosio ympäri Suomea. Niinpä ensi kaudella 2020–2021 myös Sinfonia Lahti on päättänyt järjestää konsertteja ihmisten kodeissa. Omaa, Lahdessa sijaitsevaa kotiaan voi ehdottaa 1. maaliskuuta mennessä lähettämällä sähköpostia apulaisintendentti Maija Kylkilahdelle. Tarkemmat ohjeet tilaehdotusten lähettämiseen löydät täältä.

Festivaalirintamalla puolestaan on varsin aktiivista eikä hengähdystaukoa näy. Ensi viikolla juhlitaan musiikkia Turun Katedraali soi -kirkkomusiikkiviikon (3.–9.2.) sekä helsinkiläisen Ristiveto-kamarimusiikkifestivaalin (5.–8.2.) muodossa.

Katedraali soi -festivaali järjestetään Turun tuomiokirkossa jo 24. kertaa ja sen taiteellisena johtajana toimii festivaalin perustanut Turun tuomiokirkon ensimmäinen kanttori Jukka Pietilä. Festivaalin ohjelma painottuu vahvasti vokaalimusiikkiin ja konserteissa kuullaan useita kuoroja. Viikon kiintoisimmat konsertit lienevät keskiviikkona 5. helmikuuta kuultava kantaesitys Timo-Juhani Kyllösen säveltämästä, piispa Paavali Juustenin elämään pohjautuvasta oratorio-oopperasta Unohdetut sankarit sekä festivaalin sunnuntaina 9. helmikuuta päättävä, Pariisin Notre Damen pääurkurina toimivan Olivier Latryn urkukonsertti.

Kyllösen ooppera kertoo dramaattisista vaiheista Novgorodissa ja Moskovassa vuosina 1569–1571, jolloin Juusten lähetettiin neuvottelemaan rauhanehdoista Ruotsin ja Venäjän välillä, mutta tämä päätyikin valtuuskuntansa kanssa neuvottelujen sijaan tsaari Iivana Julman vangiksi Moskovaan kahdeksi ja puoleksi vuodeksi. Solisteina kuullaan bassoja Erik Rousia (Paavali Juusten) ja Janne Sundqvistia (Iivana Julma), mezzosopraano Essi Luttista (Katarina Jagellonica), tenori Aapo Korhosta (Novgorodin arkkipiispa Pimen) sekä sopraano Pia Pajalaa (Dorothea). Orkesterina toimii kapellimestari Ilari Lehtisen johtama Dux-kamariorkesteri, kuoro-osuuksista vastaa Chorus Cathedralis Aboensis. Tarkemmin kirkkomusiikkiviikon ohjelmaan voit tutustua täällä.

Järjestyksessään kuudes Ristiveto-festivaali puolestaan koostuu kolmesta, 5., 7. ja 8. helmikuuta Helsingin keskustassa sijaitsevassa Balderin salissa soivasta konsertista. Festivaalin teemana on tänä vuonna konservatorioiden ja instituutioiden erilaiset näkökulmat ja esteettiset koodit, ja konserteissa tehdäänkin musiikillinen aikamatka kolmeen Euroopan konservatoriokaupunkiin: Leipzigiin, Pariisiin ja Weimariin. Festivaalin taiteellisesta suunnittelusta vastaavien sellisti Markus Hohdin, pianisti Emil Holmströmin ja viulisti Eriikka Maalismaan ohella konserteissa esiintyvät espanjalaisviulisti Pablo Hernán Benedí, alttoviulistit Hanna Pakkala ja Pisku Ristiluoma, sellisti Anna Westerlund sekä pianisti Joonas Ahonen. Konserteissa kuultavat teokset esittelee toimittaja-pianisti Lotta Emanuelsson johdatellen samalla konservatorioiden historiaan. Konserttien ohjelmaan voit tutustua tarkemmin täällä.

 

Edellinen artikkeliKauneuden voima
Seuraava artikkeliHanna Pakkalan ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin Gál-levyä kiitellään Gramophone-lehdessä