Pyörre kääntää uhrikuvauksen päälaelleen ja koskettaa

Populaarikulttuurin väkivaltakuvastossa uhri on usein nainen. Rikossarjamme ja jännityskertomuksemme toisensa perään täyttyvät yhä uudestaan tapettujen naisten ruumiista. Näiden tarinoiden huomio ei ole kuitenkaan juuri koskaan murhatussa, vaan murhaajassa. Sara Stridsbergin näytelmässä Pyörre (2024) asetelma on toisin, kun tekijä saa väistyä uhrin tieltä. Stridsberg on arvostettu ruotsalainen kirjailija, joka on palkittu muun muassa Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnolla (Unelmien tiedekunta, suom. 2018). Stridsbergin niin ikään kehuttu romaani Rakkauden Antarktis(Tammi 2019) käsittelee Ruotsia 1980-luvulla kuohuttanutta naisen paloittelumurhaa. KokoTeatterissa ensi-iltansa […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliSusanna Mälkki orkesterinjohdon professoriksi
Seuraava artikkeliVerevät roolityöt vakuuttavat Niskavuoren Hetassa