Swing – Benny Goodman Story. Louis Prima: Sing, Sing, Sing. Aaron Copland: Klarinettikonsertto. Fred Fischer: Chicago. Leonard: Prelude, Fugue and Riffs. Cliff Burwell: Sweet Lorraine. Igor Stravinsky: Ebony Concerto. Edgar Sampson: Stomping at the Savoy. Ben Bernie & Maceo Pinkard: Sweet Georgia Brown. Pierre Genisson, klarinetti, BBC:n konserttiorkesteri. Aparte AP218.
Marseillelaissyntyinen klarinetisti Pierre Genisson on rakentanut hienon ohjelman swingin kuningas Benny Goodmanin taiteen pohjalta. Mukana on niin Goodmanin svengaavia jazz-standardeja kuin taidesäveltäjien hänelle säveltämiä jazz-vaikutteisia teoksia. Coplandin konsertossa avausosa on silkkisesti viimeistelty, mutta myös aamukasteen raikas. Soolokadenssillaan Genisson rakentaa taitavasti sillan notkeasti svengaavaan toiseen osaan. Bernsteinin samoihin aikoihin syntynyt Preludi, fuuga ja riffejä on kovanaamaisempi teos, jossa loistavat myös BBC:n konserttiorkesterin puhaltajat. Stravinskyn Woody Hermanin orkesterille säveltämä Ebony-konsertto vaatii ja saa vielä terävämmän otteen.
Benny Goodman itse teki selvän eron jazz-soittonsa ja ”straight” klarinetin – kuten hän klassista soittoaan luonnehti – välillä, mikä koitui toisinaan hänen klassisten tulkintojensa tappioksi. Genisson tuntuu yhdistävän parhaat piirteet molemmista soittotavoista. Hänen tulokulmansa on klassinen, jonka vuoksi jazz-numerot kuulostavat notkealta estraditaiteelta. Siinä ei ole mitään vikaa: Carnegie Hallissa 1938 kuuluisuuteen singonnut Sing, sing, sing potkaisee lujaa ilman pitkiä improvisaatioitaankin. Mieleen painuvaa on Genissonin tunnelmointi hienosti sovitetussa Sweet Lorrainessa, ja Savoyssa pistäydytään letkeästi improvisoiden. Hiveleviä pianissimoja on kylvetty paljon vetävien rytmien ja hehkeiden saundien vastapainoksi. Apartén pop-henkinen äänitys sopii hyvin levyn ilmeeseen, joka on yhtä aikaa ylellinen ja katu-uskottava.
Antti Häyrynen