
BartolomeyBittmann progressive strings vienna on uuden ajan musiikkituttavuus. Viulua sekä mandoliinia soittava Klemens Bittmann ja sellisti Matthias Bartolomey olivat nyt ensi kertaa Suomessa, ja pieni ujous tuntui ehkä siksi lavalta yleisöön päin.
Molemmat ovat silti klassisen musiikin saralla pitkään kunnostautuneita itävaltalaismuusikoita, jotka päättivät lähteä yhdessä uusille poluille. Duon musiikki yhdistää eri soitto- ja musiikkityylejä sekä laulua – eräs tuttavani luulikin heidän levyään sattumalta kuullessaan, että studiossa oli soittajia vähintään tuplasti enemmän.
Neubau – Uudisraivaajat -esitys sijoittui jonnekin monen alueen välimaastoon. Rokahtavan Les Paulin inspiraatiota ei tarvinnut arvailla, Pariisille viime syksynä omistettu Blues oli nimensä mukainen. ”]Käsiohjelmassa mainittua klassista musikkia enemmän kappaleissa kaikuivat eniten selvät riverdancemäiset kansanmusiikkivaikutteet. Yhteen löyhästi niitattujen kappaleiden välisoitoissa tuli vain toisinaan nuutumisen tunne: olisiko esitys saanut kokonaisuudessaan olla lyhyempi tai kappaleet pienemmissä osissa? Aina ei tullut selväksi, mikä kappale oli kukin. Pienessä teatteritilassa akustinen kokemus oli myös vaihteleva: kaikki kuului korviin asti, mutta välillä liiaksikin.
Yhtä kaikki BartolomeyBittmannin show oli kiinnostava esittely siinä, miten monta eri ääntä jousisoittimista voi eri soittotavoin saada irti. Laulun yhdistäminen yhtaikaiseen soittoon moniäänisesti on varmasti pitkään harjoiteltu temppu, kielten ja soitinten kansien käyttö rytmiä antavina perkussioina kiehtovaa seurattavaa. Vähemmän soittajia oli tässä tapauksessa enemmän: sormet juoksivat virtuoottisesti otelaudalla ylös alas tai näppäilivät liitelevää balladia. Parivaljakko rohkaistui yhä enemmän esityksen myötä kertoillen tarinoita sävellysten taustoista.
Välillä kieliä raastava ”kaikki peliin” -tyyli alkoi allekirjoittanutta ärsyttää, mutta pehmeämmät kappaleet tasoittivat pelin. Suosikkini kansanomainen Harnoncourt oli pehmeine sellosooloineen kaunis kunnianosoitus, tanssiva Ballercello hauska. Ylimääräinen Lucca Est jammaili herkullisen rennosti eteenpäin.
Elina Salin
Riihimäen Kesäkonsertit
Kino Sampo, Riihimäki 11.6. klo 20
BartolomeyBittmann progressive strings vienna