Hyvän puolesta Oulun Fideliossa

 

Ludwig van Beethovenin juhlavuoden ensimmäinen isompi tempaus Suomessa on Oulun kaupunginteatterin ja Oulu Sinfonian yhteistuotanto säveltäjän ainoasta oopperasta Fidelio (17.–31.1.). Roolidebyyttinsä tekee siinä sopraano Silja Aalto.

 

Uudet laulajatuttavuudet ovat aina jännittäviä, varsinkin niin vaativissa rooleissa kuin Fidelion Leonorassa, jossa ovat suomalaisista viime vuosina mainetta niittäneet lähinnä Karita Mattila ja Camilla Nylund. Oulussa miestään valepuvussa pelastamaan saapuvan sankarittaren vaatteisiin pukeutuu viime vuonna Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta valmistunut Silja Aalto.

Silja Aallolle Oulun Fidelio on tärkeä debyytti isossa roolissa.

Hänen aiempia roolejaan ammattilaisena ovat olleet La Bohèmen Mimi ja Figaron häiden Susanna Tallinnan Estonia-teatterissa. Leonora on jo pari astetta raskaampi, mutta Aallon mielestä oleellisinta siinä on suunnitella voiman käyttö niin, ettei syö eväitä liian aikaisin.

”Rooli on yhtä suurta kasvua kohti loppua, joten se on osattava rytmittää oikein. Vasta loppuduetossa voi avata kaikki luukut vapauden huumaan. Tässä taistelussa hyvän puolesta ja pahuutta vastaan on teoksen mahtava imu”, hän kertoo.

”Olen lyyris-dramaattinen sopraano, jollaisille Leonora kyllä sopii. Florestanina Oulussa on Kenneth Traver, joka on tunnettu Rossinin parista, joten eiköhän yhdistelmä toimi. Minua kiehtoo erityisesti mahdollisuus saada rakentaa roolia ohjaaja Tuomas Parkkisen kanssa alusta asti.”

Puccini on laulajaystävällistä, kun taas Beethoven on instrumentaalisempaa: tunteet eivät vello vaan ovat ikään kuin laatikossa”, hän vertaa.

”Äänen kehitystä on vaikea ennakoida – minun tapauksessani se saattaa kasvaa vielä dramaattisempaan suuntaan. Yritän kuitenkin säilyttää sellaisen prässäämättömän heleyden ja kirkkauden, joka kantaa itsestään orkesterin yli. Tässä omaan ääneensä luottamisessa ja yliyrittämisen välttämisessä on laulamisen kiehtova haaste.”

Silja Aalto voitti Toivo Kuula -laulukilpailun Alavudella 2016, ja sen jälkeen menestystä on tullut myös mm. Amerikassa parissakin kilpailussa. Hän halusi kuitenkin hoitaa lapset ennen kuin lähti vakavammin luomaan kansainvälistä uraa. Töitä eri orkesterien solistina on riittänyt hyvin, ja hän opettaa laulua Tuusulanjärven avoimessa musiikkikoulussa.

”Suomessa kilpailu sopraanolaulajien kesken on tiukkaa, koska heitä on hyviä niin paljon. Ei sitä kuitenkaan auta lähteä ajattelemaan, vaan täytyy luottaa siihen, että jos on tarpeeksi annettavaa ja tekniikka on kunnossa, tilaisuuksia tulee.”

Oulun Fidelion johtaa Huba Hollókői. Roccona on Petri Lindroos ja Marcellinana Virva Puumala.

Harri Kuusisaari

 

Edellinen artikkeliLuonnon ja ihmisen ääniä
Seuraava artikkeliHupia ja draamaa Saukkos-tyyliin