perjantai marraskuu 22. 2024

Fidelio soi sananvapauden puolesta

Espoolaisten kulttuuritahojen eli Urkuyö ja aaria -festivaalin, Tapiola Sinfoniettan ja Espoon kaupunginteatterin yhteisponnistus, Beethovenin ooppera Fidelio onnistui taiteellisessa katsannossa erinomaisesti. Sitäkin surullisempaa oli, että avin määräämät rajoitukset lakiin perustumattomine katsomon lohkomisineen osuivat tuotantoon halvaannuttavasti. Tapiolasalissa lohkot ammottivat tyhjyyttään samaan aikaan kun satamäärin halukasta yleisöä jäi vaille lippua. Kaikki tämä jälleen kerran virkavallan jääräpäisyyden uhrina – koronapandemian taltuttamisen kanssa tällaisella byrokratialla ei ole ollut enää pitkään aikaan mitään tekemistä. Itse oopperan tulkinnassa suomalainen koronapolitiikka ei silti näkynyt, […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.

Kritiikit