Johdettuaan vasta eilen Kansallisoopperassa Straussin Elektran viimeisen esityksen Esa-Pekka Salonen toi tänään Musiikkitaloon harvinaislaatuisen Stravinsky-kokonaisuuden, joka sivusi muuntautumiskykyisen säveltäjän eri tyylisektoreita. Konsertti oli jatkumoa Salosen syksyllä 2014 tekemälle RSO-vierailulle, jolloin kuultiin Tulilintu-baletti kokonaisuudessan. Nytkin pääosassa oli balettimusiikki, joka 1900-luvun alussa oli todellinen kokeellisuuden temmellyskenttä ja taiteelliselta statukseltaan jotain tyystin muuta kuin tänä päivänä. Stravinskyn myöhäiseen, dodekafoniseen kauteen kuuluva Agon-baletti (1957) on abstrakti tanssiteos, jossa sekoittuvat kreikankielisen, ottelua merkitsevän otsikon antiikkinen ylhäisyys, renessanssi- ja barokkitanssien mandoliinilla terästetty mutkattomuus sekä 12-säveljärjestelmän ja […]
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.