Hyvä taustamusiikki ei kiinnitä huomiota

Joulunaikaan kauppojen taustamusiikki alkaa puhuttaa. Viime vuosina Suomessakin on herätty uudella tavalla liiketilojen äänisuunnittelun tärkeyteen. Tavoitteena on toki ennen kaikkea myynnin lisääminen, mutta myös miellyttävämpien ääniympäristöjen luominen. Asiantuntijoiden mukaan on yksioikoista ajatella, että ihmistä voisi manipuloida musiikilla. On taas se aika vuodesta: koko kaupunkikuva jouluvaloineen ja näyteikkunoineen muistuttaa jouluvalmisteluista. Joulutunnelma voi olla vuoden nostalginen kohokohta. Monelle se on myös kiireen ja paineiden aikaa. Kaikkialla raikuvat joululaulut saattavat pitää yllä hyvää mieltä tai päinvastoin ahdistaa. Etnomusikologi, […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliJoulukuun klassinen musiikki Teemalla ja Areenassa
Seuraava artikkeliNuoteista ja vapaasti, oppien ja opettaen