Hurmiota sinkoileva säveltäjä jatkaa luontotematiikkaa

John Luther Adams: Ilimaq. Glenn Kotche, lyömäsoittimet. Cantaloupe CA21112. John Luther Adamsin (s. 1953) Become Ocean herätti viime vuonna huomiota ympäristösävellyksenä, joka sulauttaa kuulijan osaksi valtamerta. Lyömäsoittimille ja elektroniikalle sävelletyn Ilimaqin (2012) lähtökohta on abstraktimpi, mutta myös siinä tarkastellaan ihmisen suhdetta luontoon, ympäristöön ja itseensä. Otsikko viittaa Alaskan inuitien ”henkiseen matkaan”, ja sellaiseksi voi kuvata myös teosta, jossa primitiiviset lyömäsoitinsaundit ja modernin teknologian viimeiset huokaukset liittyvät saumatta toisiinsa. Vaikka Adamsin taidetta voi luonnehtia lähtökohdiltaan taustamaiseksi […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliLeikkaussuunnitelmia ja muisteloita
Seuraava artikkeliLauri Toivio 2016