Kaikki lähtee improvisaatiosta

SSOI-Ospital
Työ Pariisin St. Eustache’n kirkoin mahtavan soittimen äärellä saa Thomas Ospitalin melkein hulluksi.

Urkutaiteilija Jan Lehtolan perustama ja johtama Helsingin Organo Novo -festivaali (8–15.11.) jatkaa pioneerityötään uuden urkumusiikin esittelemiseksi. Vieraana on mm. yksi kuumimmista nuorista urkurikyvyistä, 26-vuotias Thomas Ospital. Hänet valittiin viime keväänä tiukan kisan jälkeen Pariisin St. Eustache’n kirkon toiseksi pääurkuriksi.

Ospital pitää improvisaatiota muusikkoutensa lähtökohtana. Näistä taidoista hän antaa näytteitä myös Helsingin tuomiokirkon konsertissaan.

”Osasin improvisoida ennen kuin luin nuotteja”, hän kertoo puhelimitse. ”En juurikaan suunnittele etukäteen improvisaatioitani, vaan otan lähtökohdaksi yleensä tietyn muodon tai tyylin. Soitin antaa sitten inspiraation tekstuurille ja harmonialle. Olen myös improvisoinut mykkäelokuviin tai kuvan tai tekstin pohjalta.”

Uusi työ St. Eustache’n mahtavan soittimen äärellä saa hänet ”melkein hulluksi”. Hän viettää usein öitä kirkossaan, koska silloin on rauha harjoitella ja kokeilla äärimmäisyyksiä.

”Sinä saa tuntea olevansa yhtä tilan kanssa. Totta kai kirkon pitkät musiikkiperinteet velvoittavat mutta myös kiihottavat. Edeltäjäni Jean Guillou toimi työssään 53 vuotta!”

Helsingin konsertissaan Ospital kumartaa edeltäjälleen soittamalla tämän teokset Saga 1 ja 6. ”Niissä kuuluu improvisaatiomainen ote, ja teos on saanut innoituksensa Apollon ja Ariadnen klassisesta draamasta.” Toinen konsertin säveltäjä on Jean-Louise Florenz, jonka teoksessa L’enfant noir on urkumusiikissa harvinaisia afrikkalaisia vaikutteita.

Thierry Escaichin Kuusi koraali-improvisaatiota taas perustuvat J.S. Bachin koraaleihin, ja Ospital toivoi kuoroa mukaan esittämään Bachin harmonisaatiot. Ne esittää Jani Sivénin johtama Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiryhmän kamarikuoro.

Työhön St. Eustachessa kuuluu paitsi messujen soittaminen niin myös puolen tunnin pienoiskonserttien pito iltapäivisin. Soittimien suhteen Ospital on suvaitsevainen. ”Kyllä Bachia voi ihan hyvin soittaa romanttisilla uruilla, jos osaa käsitellä soitinta musiikin vaatimalla tavalla. Kyllä kaikki tulee soittajasta, ei soittimesta, hän sanoo.

Harri Kuusisaari

•••

Festivaalin muu ohjelma: www.organonovo.fi

Advertising

STAY CONNECTED

2,264FanitTykkää
1,257SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa

SUOMESSA SOI

Rondo Plus artikkeleita

MEDIASAKSET

Advertising

Edellinen artikkeliSolistien asialla
Seuraava artikkeliSävellys on matka