Viikkokatsaus 14/2020: mm. suomalainen Arilyn luo lisättyä todellisuutta musikaaleihin sekä lukuvinkkejä

Kaija Saariahon La Passion de Simone -oratorion esitykset siirtyivät syksyyn osaksi Helsingin juhlaviikkoja. Tulevana pitkäperjantaina Yle Teema Fem kuitenkin lähettää taltioinnin Tampere-talon esityksestä maaliskuulta 2019. Oratorio pohjautuu ranskalaisfilosofi Simone Weilin (1909–1943) ajatuksiin. Kuvalähde: Teatro Productions

Pandemiasta huolimatta musiikkimaailmassa tapahtuu. Torstaina 2. huhtikuuta Yle kertoi suomalaisesta lisättyä todellisuutta, eli pädin tai kännykän avulla näkyviä efektejä arkimaailmaan luovasta Arilyn-yhtiöstä. Jutun mukaan vuonna 2013 perustetun yhtiön uusi aluevaltaus on amerikkalaiset musikaalit. Alkuvuodesta Arilyn loi Georgian osavaltion johtaviin teattereihin kuuluvan Alliance Theatren Maybe Happy Ending -musikaaliin lisätyn todellisuuden käyttöliittymän, ja seuraavaksi kotimainen yritys suuntaa Broadway-musikaalien pariin. Tilaus on jo varmistunut, mutta kampanja julkistetaan myöhemmin, sillä pandemian vuoksi myös Broadway on kiinni toistaiseksi.

Myös esimerkiksi suomalaisessa oopperassa on alettu ottaa askelia kohti teknologian hyödyntämistä. Helmikuun puolivälissä kerroimme Suomen kansallisoopperan ja -baletin Opera Beyond -hankkeesta, jonka tarkoituksena on törmäyttää taide ja uusin teknologia. Oopperan yhteistyökumppanina hankkeessa on maailmanlaajuinen tutkimus- ja kehityslaboratorio Nokia Bell Labs.

Perjantaina 3. huhtikuuta Lohjan kaupunginorkesteri kertoi valinneensa uudeksi taiteelliseksi johtajakseen viulisti-kapellimestari Jukka Untamalan. Untamala aloittaa uudessa roolissaan elokuun 1. päivä. Untamala tunnetaan niin kapellimestarina, viulistina kuin konserttisarjojen ja festivaalien innovatiivisena suunnittelijanakin. Hän on mm. Kamus-kvartetin alkuperäisjäsen sekä Meidän Festivaalin taiteellinen johtaja yhdessä kvartetin muiden jäsenten kanssa. “Odotan innolla tulevaa yhteistyötä. Orkesterin poikkeuksellinen monipuolisuus on tehnyt suuren vaikutuksen”, Untamala kertoo.

Loppuviikosta kerrottiin pääsiäiseksi suunniteltujen Kaija Saariahon La passion de Simone -oratorion esitysten siirtyvän ensi syksylle osaksi Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa. Näyttämöllisen oratorion esitykset nähdään Helsingin Musiikkitalossa 30. ja 31. elokuuta. Huhtikuun esityksiin ostetut liput käyvät uusille päivämäärillä sellaisenaan, sunnuntailiput 30. päivän esitykseen ja maanantailiput 31. päivän esitykseen.

Pääsiäisenä ei tarvitse kuitenkaan olla ilman Saariahon musiikkia, sillä Yle Teema Fem lähettää taltioinnin oratorion Tampere-talossa maaliskuussa 2019 kuvatusta esityksestä pitkäperjantaina 10. huhtikuuta. Esitys on myöhemmin katsottavissa myös Yle Areenan kautta. Rondon arvion Tampereella viime vuonna esitetystä versiosta voit lukea täältä.

Suomalainen barokkiorkesteri puolestaan kertoi norjalaisen Barokkanerne-orkesterin konsertin siirtyvän lokakuuhun osaksi Helsinki Early Music Festivalia. Vuonna 1989 perustetun orkesterin oli tarkoitus esiintyä Ritarihuoneen Residenssisarjassa 8. toukokuuta. Suomalaisen barokkiorkesterin konserttitoiminta on peruttu tällä hetkellä toukokuun 13. päivään saakka. Orkesteri kertoo valmistelevansa kevään ja alkukesän muiden konserttien siirtoa tai korvaamista.

Turun yliopistollisen keskussairaalan infektiovastuualueen ylilääkäri Jarmo Oksi taasen kehotti Ylen jutussa perjantaina tapahtumajärjestäjiä siirtämään päätöstenteon ainakin pääsiäisen yli. “Jos jonkin ohjeen antaisin, niin pitäisi luovan tauon pari viikkoa ja sitten alkaisin tehdä päätöksiä”, Oksi totesi Ylelle. Helsingin yliopiston ekologian ja evoluutiobiologian tutkija Tuomas Aivelo puolestaan toteaa jutussa pitävänsä epätodennäköisenä, että ainakaan isompia massatapahtumia saisi pitää vielä kesällä. Vaikka monet festivaalijärjestäjät vielä elättelevät toiveita tapahtumien järjestämisestä, on ensimmäiset festivaaliperuutukset jo tehty tälle kesälle.

Kerroimme torstaina Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin peruuntumisesta. Maanantaina, jo ennen Kuopion festivaalin peruutusta, ilmoitettiin vapaaehtoisvoimin yhtäjaksoisesti vuodesta 1978 järjestetty Järvenpään Puistobluesin perumisesta tältä vuodelta. Suomen merkittävin blues-tapahtuma oli tarkoitus pitää 24.–28. kesäkuuta. Festivaalia järjestävä Järvenpään Blues-Jazz Diggarit ry pohti tapahtuman siirtämistä myöhempään ajankohtaan. Koska epidemian kestoa on tällä hetkellä vaikea arvioida, yhdistyksessä todettiin, ettei edellytyksiä myöhäisemmän ajankohdan valitsemiselle kuitenkaan ole. “Nyt keskitämme kaikki voimamme siihen, että Puistoblues toteutuu vuonna 2021 entistäkin hienompana tapahtumana”, festivaalijohtaja Miikka Porkka kertoo.

Nähtäväksi siis jää, millainen peruutussuma kesän festivaalien osalta tullaan näkemään. Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla uskoo Ylen uutisessa, että tapahtumajärjestäjät kertovat päätöksensä kesän festivaaleista huhtikuun aikana.

Lopuksi vielä lukuvinkkejä, joista mainittakoon vastikään ilmestynyt musiikkitieteilijä Topi Linjaman Matkaopas Matteus-passioon. Linjama on tutkinut vuosien ajan Johann Sebastian Bachin musiikkia sekä luennoinut ja kirjoittanut Matteus-passiosta. Basam Booksin julkaisemassa teoksessa Linjama käsittelee passion retoriikkaa ja musiikkiteologiaa kansantajuisesti. Kirja sopiikin aiheensa puolesta hyvin alkavan pääsiäisajan lukemistoksi sekä täyttämään pandemiapäiviä.

Mikäli kokonainen kirja on liikaa, laajoihin artikkeleihin keskittyvä Long Play -verkkomedia julkaisi jo viime viikon sunnuntaina harvinaisen henkilöjutun kapellimestari–säveltäjä Esa-Pekka Salosesta. Toimittaja Suna Vuoren kirjoittamassa henkilökuvassa Salonen puhuu esimerkiksi Richard Wagnerista, taiteen merkityksestä, sekä kapellimestarikultista. Jutussa käsitellään myös seksuaalista häirintää, sillä Salonen kertoo kohdanneensa sitä naisten ja homomiesten taholta nuorempana. ”Tiedän, että sama on tapahtunut aika monen muun kohdalla. Historiaa ei voi ikävä kyllä tehdä tapahtumattomaksi, mutta voimme varmistaa, että käytännöt muuttuvat”, Salonen toteaa artikkelissa.

Muita hyviä lukuvinkkejä musiikista voit vilkaista lauantaisesta Helsingin Sanomien jutusta.

EDIT 6.4.2020 23.17 – Lisätty kappale Jukka Untamalan valinnasta Lohjan kaupunginorkesterin uudeksi taiteelliseksi johtajaksi.

Edellinen artikkeliSinfonia Lahti soittaa virtuaaliorkesterina Sibeliuksen Finlandian
Seuraava artikkeliPianisti Janne Mertaselle Karjala-palkinto