sunnuntai marraskuu 24. 2024

Rondon levysarja

RDO 226 Tanssia, naurua, itkua, raivoa

    Vuonna 2022 syöpään kuollut pianisti Lars Vogt levytti viimeisinä vuosinaan Ondinelle ahkerasti, ja useita näistä levyistä on käsitelty sairaustaustan valossa. Mitään synkistelyä niissä ei...

RDO 225 Ukrainalaisia viulusonaatteja

  Ukrainalainen musiikki niputettiin aikoinaan venäläisen musiikin alaosastoksi, vaikka maassa luotiin taidemusiikkia, kun Venäjällä tapeltiin vielä parran pituudesta. Venäjän hyökkäyssota on pakottanut tekemään eroa kulttuurien...

RDO 224 Lutoslawskia kolmelta vuosikymmeneltä

  Witold Lutosławskin (1913–1994) musiikin taustalla erottuvat eri tavoin 1900-luvun kohtalonhetket ja niistä seurannut valveutuneisuus. Lutosławskin isä oli aktiivisesti mukana Puolan Kansallisen demokraattisen puolueen toiminnassa,...

RDO 223 Koko kansan säveliä

    Oskar Merikannon (1868–1924) yksinlauluja on joskus erehdytty pitämään kansanlauluina, mutta ainakin yhtenäiskulttuurin kultaisina vuosina niitä saattoi luonnehtia kansan lauluiksi. Kun Sibelius keskittyi yksinlauluissaan ruotsinkielisiin...

RDO 222 Surun ja lohdun sävelmiä

  Levyn teemoina ovat lohdutus ja sen olennaisena vastaparina suru. Romantiikan taiteessa surua käsiteltiin usein melankolian kautta. Melankoliaa pidettiin kauniina, jopa tavoiteltavana mielentilana. Johannes Brahmsin...

RDO 221 Lämpimänä kylmässä avaruudessa

Suomessa oli aikanaan kukoistava kuorokulttuuri, jota suomalaiset säveltäjät rikastivat teoksillaan. Kaija Saariaho (1952–2023) kertoi, että hänellä oli alusta asti halu säveltää kuorolle ja ihmisäänelle...

RDO 220 Romantiikkaa neljillä uruilla

  Kalevi Kiviniemi on Suomen kansainvälisesti tunnetuin urkutaiteilija, joka on tehnyt yli 160 levyä lukemattomilla uruilla ympäri maailmaa. Kiviniemen tuorein levy keskittyy neljään soittimeen. Ne...

RDO 219 Kaksin aina kaunihimpi

  Viulun ja kosketinsoittimen duosonaatti kehittyi 1700-luvun lopulla uudenlaiseksi sosiaalisia taitoja edellyttäväksi musiikinlajiksi. Aristokraattisissa piireissä soitinten tehtävänjako kuvasti ajan seurustelukulttuuria: pianoa soitti pääsääntöisesti nainen ja...

RDO 218 Elämän ihanuus ja väliaikaisuus

  Pianotrio edusti vielä 1700-luvun lopulla keveähköä seurustelumusisointia, mutta Beethoven näytti omilla trioillaan tietä monumentaalisempaan ilmaisuun. Franz Schubertin pianotrioissa teostyypistä kasvoi eeppinen, romanttista laveutta ja...

RDO 217 Konserttojen konkari

  Kalevi Aho (s. 1949) on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä säveltäjiä, vaikka asiaa ei meillä aina muisteta painottaa. Guardian-lehden mukaan Aho kuuluu kymmenen merkittävimmän pohjoismaisen...

RDO 216 Salonen, Ravel

  Esa-Pekka Salonen ilmestyi julkisuuteen modernistisena säveltäjänä, mutta komeettamainen kapellimestarin ura kaappasi julkisuuskuvan pitkäksi aikaa. 1980-luvun loppuvuosia lukuun ottamatta hän on kartuttanut tuotantoaan tasaisesti. Häntä...

RDO 215 Energiaa Lahdesta

  Sinfonietta on sinfonia-sanan pienennysmuoto eli diminutiivi, ”pieni sinfonia” kokoonpanoltaan tai kestoltaan. Nykyään sana esiintyy useimmin orkesterin nimessä, kuten Tapiola Sinfonietta tai Kymi Sinfonietta, jolloin...

RDO 214 Tansseista pienoisrunoudeksi

  Peter Jablonski nousi kuuluisuuteen 1990-luvulla nuorena klaveerileijonana, joka levytti keskeistä pianokirjallisuutta mm. Decca-levymerkille. Nuo julkaisut tuntuvat hautautuneen äänilevyn hullujen vuosien vyöryyn. Parikymmentä vuotta myöhemmin...

RDO 213 Berg ja Brahms mestarin käsissä

Loppuvuodesta 1878 Johannes Brahms kasvatti kolmannen ja viimeisen kerran pitkän parran. Säveltäjä valitti, että ”sileäleukaisena sinua pidetään pappina tai näyttelijänä”. Samaan aikaan Brahms kasvatti...

RDO 212 Camille Saint-Saënsin pianokonsertot 1 & 2

  Camille Saint-Saënsin (1835-1921) pianokonsertot eivät vain juurruttaneet lajityyppiä Ranskan maaperään, vaan ne uudistivat ja puhdistivat konsertoivaa ilmaisua. Saint-Saëns oli menestyksekäs, ympäri maailmaa esiintynyt pianovirtuoosi,...

RDO 211 Hyvästijätön henkeä

  Johannes Brahms (1833–1897) valmistautui 1890-luvun alussa viettämään eläkepäiviä, mutta tutustui Meiningenissa hoviorkesterin klarinetistiin Richard Mühlfeldiin (1856–1907). Brahms kuuli Mühlfeldin soittavan mm. Mozartin klarinettikvintettoa ja...

RDO 210 Kansallissankari nousee

  Jean Sibelius kirjoitti 1.1.1900 kirjeen Ainolle: ”Katsotaan, mitä uusi vuosisata tuo Suomelle ja suomalaisille.” Ehkä kommentissa voi löytää jälkikäteen vähän traagista ironiaa. Aino Sibelius...

RDO 209 Tukholman muistoja ja kirkastettua yötä

Vuonna 1972 alkunsa saanut Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri on viime vuosina uudistunut monin tavoin. Orkesteri on säilyttänyt persoonallisuutensa, jonka se loi vuosikymmenien aikana perustajansa, johtajansa ja...

RDO 208 Bartókin klassikot

    Unkari lähentyi 1930-luvun lopulla Hitlerin Saksaa, mikä antoi lähtökäskyn Béla Bartókille (1881–1945). Hän lähetti USA:han ensin sävellystensä käsikirjoitukset ja seurasi itse vaimoineen lokakuussa 1940....

RDO 207 Auvergnen laulut

    ”Asuin niihin aikoihin maaseudulla, alueella, jossa maalaiset yhä lauloivat ilokseen. Vierailin maatiloilla ja kylissä kuuntelemassa heidän laulujaan, sain vanhat miehet ja naiset laulamaan, paimenpojat...

RDO 206 Luonnon ja saamelaisuuden puolesta

Pitkää horisonttia ja kaiken pysyvyyttä alleviivaavat urkupisteet ovat perinteinen musiikin keino luonnon kuvaamiseen, ja niitä käyttää paljon myös Outi Tarkiainen. Hänen vangitsevaa musiikkiaan sisältävä...

RDO 205 Sukulaissielut kohtaavat

Polska Pandolfi ei ole pelkkä konseptikopio Kreeta-Maria Kentalan edellisestä levystä, joka yhdisteli J. S. Bachin sooloviuluteoksia ja kaustislaisia pelimannisävelmiä. Italialaisen varhaisbarokin vapaa virtuoosisuus on...

RDO 204 Sisäisiä tunteita puheen rytmillä

Määrissä, nykyisen Tsekinmaan koillisnurkassa syntynyttä Leos Janáčekia (1854–1928) ei voi luonnehtia kansallisromantikoksi tai edes folkloristiksi, vaikka tsekkiläinen kansanmusiikki on vaikuttanut syvällisesti hänen musiikkiinsa. Janáček työskenteli...

RDO 203 Kahden maailman välissä

    Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) oli toiseksi vanhin J. S. Bachin pojista, ja hänen tuotantonsa sijoittuu kahden maailman välille. Teokset kasvavat isä-Bachin opetuksista ja...

RDO 202 Liedin tummassa vedessä

    Baritoni Arttu Katajan ja pianisti Pauliina Tukiaisen uusi levy tuo yhteen kaksi ulkomailla työskentelevää musiikin ammattilaista. Kataja kuuluu Berliinin valtionoopperan solistikuntaan, ja Tukiainen työskentelee...

RDO 201 Bruckner Motetteja

    Anton Bruckner (1824–1896) oli harras katolinen ja vahvasti sitoutunut kirkkomusiikin pitkään perinteeseen. Neljässä numeroidussa messussaan, kahdessa laajassa psalmisävellyksessään sekä monumentaalisessa Te Deumissaan (1884) hän...

RDO 200 Beethovenin Diabelli-muunnelmat

Ludwig van Beethoven: Kolmekymmentäkolme muunnelmaa C-duurissa A. Diabellin valssista op. 120, Risto Lauriala, piano   Säveltäjä Anton Diabelli perusti vuonna 1818 musiikkikustantamo Diabelli & Cappin. Jo...

RDO 199 Beethovenin myöhäiset jousikvartetot

    Ludwig van Beethovenin (1730-1827) myöhäisten jousikvartettojen tuntomerkeiksi on mainittu pelkistyneisyys ja askeettisuus. Kuuro säveltäjänero oli jättänyt arkisen maailman taakseen. Jättiläisen ei enää tarvinnut painia...

RDO 198 Musiikkia Prokofjevin näyttämöteoksista

    Rondo-cd:nä on tällä kertaa Sinfonia Lahden uunituore BIS-levy, jonka päänumerot ovat sarjoja Sergei Prokofjevin näyttämömusiikista. Kyseessä on ensimmäinen ylikapellimestari Dima Slobodenioukin johdolla tehty kokonainen...

RDO 197 Intohimoiset oktetot

    Felix Mendelssohnin (1809-1847) ja Georges Enescun (1881-1955) oktetot jousille ovat nuorten miesten teoksia. Mendelssohn oli oktettoaan op. 20 säveltäessään vain 16-vuotias, mutta samalla kokenut...