RDO 221 Lämpimänä kylmässä avaruudessa

Helsingin kamarikuoron Saariaho-levy Reconnaisance on saanut useita palkintoja, viimeisimpänä International Classical Music Awards -palkinnon vuoden 2023 parhaana nykymusiikkilevynä. © Cata Portin

Suomessa oli aikanaan kukoistava kuorokulttuuri, jota suomalaiset säveltäjät rikastivat teoksillaan. Kaija Saariaho (1952–2023) kertoi, että hänellä oli alusta asti halu säveltää kuorolle ja ihmisäänelle yleensä. Se ei ollut modernille säveltäjälle itsestään selvää.

Kuoromusiikin kansallisen ja runollisen perinteen on voitu kokea olevan ristiriidassa modernististen tekniikoiden ja ilmaisuvapauden kanssa. Kuoromusiikkiin onkin viime vuosikymmeninä erikoistunut omia säveltäjiä, jotka loihtivat kuorosta eksoottisia sointi- ja väritehoja verraten perinteisissä kehyksissä. Myös moderneille säveltäjille kuoro voi olla monenlaisten äänien lähde, mutta heille ongelmaksi on usein muodostunut musiikin ja tekstin suhde.

Saariaholla oli tähän ratkaisu: ”Kun teksti on muotoiltu varta vasten kuoromusiikkia varten, ensin mainittu suhtautuu jälkimmäiseen samalla tavoin kuin madrigaalien kulta-aikana: uneksitaan hienostuneesta kollektiivisesta teoksesta, joka paljastuu kokonaisuudessaan kuulijan mielikuvituksessa.”

Saariahon vuosina 1991–2020 säveltämät kuoroteokset käsittelevät valikoituja tekstejään sekä humanistisina viesteinä että erilaisten sointien, eleiden ja hälyjen inhimillisenä lähteenä. Honorè de Balzacin tai Friedrich Hölderlinin sanoista huokuu ajaton oivallus ja yhteys kulttuurihistoriaan. Saariahon pojan Aleksi Barrièren kanssa yhteistyössä valmistuneissa teoksissa musiikin ja tekstin suhde on räätälöity saumattomaksi.

Esimerkiksi Èkhossa (2007) yhteistyön pohjana on ranskalainen renessanssimotetti. Reconnaisance-levyn nimikkokappaleessa (2020) Barrièren käsikirjoitus kokoaa yhteen fragmentteja Hopi-intiaanien ja elokuvaohjaaja Andrei Tarkovskin teksteistä. Teoksen loppu on Requiem, jonka tulevaisuudennäkymä kertoo ihmisen pienuudesta, mutta myös kyvystä luoda ja aistia kauneutta: ”Seisten kylmällä tähdellä kylmien tähtien joukossa, lämpimänä. Mikä kauneus.”

Helsingin Kamarikuoro on harvoja jäljellä olevia ammattitason suomalaiskuoroja. Nils Schweckendiekin johdolla yhtye on saavuttanut tason, jolla Saariahon teokset saadaan kukoistamaan. Reconnaissance-levy ilmestyi kesällä 2023 vähän ennen säveltäjän kuolemaa ja on lyhyessä ajassa kerännyt koko joukon tunnustuksia. Syksyisen Grammy-nimityksen ohella levy sai tammikuussa 2023 ICMA-palkinnon (International Classic Music Award). Kuukauden levy se oli sekä Gramophonessa että Rondossa.

Antti Häyrynen

 


 

RDO 221 Levyn ohjelma

Reconnaissance

Kaija Saariaho (1952 – 2023)

Helsingin Kamarikuoro
Nils Schweckendiek: Kapellimestari
Timo Kurkikangas: Elektroniikka (Live)
Anna Kuvaja: Piano
Uusinta Ensemble
BIS 2022 – BIS-2662 SACD | EAN: 7 318599 926629 | BIEM/n©b

1.–8. Nuits, adieux
(Neljälle laulajalle ja elektroniikalle, 1991) 12:02
9. Horloge, Tais-Toi !
(Naiskuorolle ja pianolle, 2005) 3:21
10.–12. Écho !
(Kahdeksalle äänelle ja elektroniikalle, 2007) 11:00
13.–16. Tag des Jahrs
(SATB-kuorolle ja elektroniikalle, 2001) 14:56
17. Überzeugung
(Kolmelle naisäänelle, krotaleille, viululle ja sellolle, 2001) 2:50
18.–23. Reconnaissance
(SATB-kuorolle, lyömäsoittimille ja kontrabassolle, 2020) 24:36
24.–31. Nuits, adieux
(Capella-versio neljälle solistille ja kuorolle, 1996) 11:53

Kokonaiskesto 81:53

Edellinen artikkeliKallion nykymusiikkipäivät paljastivat kriitikon piilevät arvorakenteet
Seuraava artikkeliPääkaupunkiseutu, helmikuu