Musiikinopetukseen voi syntyä Uberin tai Airbnb:n tapaisia joustavia palveluideoita mukaileva kansainvälisen tason tuote – Suomesta.
Kompastuskivi osuu musiikissakin usein oppilaan teini-ikään. Klassista on tehty ja sekin on kivaa, mutta olisi haluja ottaa klassisen musiikin rinnalle jotain muuta. Opettajallakin voi olla pätevyys opettaa juurikin tätä haluttua jotain muuta, mutta instituution tapa ajaa miettimään kahden vuoden päästä koittavaa tutkintoa ja ohjelmistovelvoitteita.
”Joustavuus puuttuu kriittisellä hetkellä, kertoo Jan Nyberg, yksi MusaEdu-palvelun kolmesta kehittelijästä. ”Jos jatkaa tämän vaiheen yli, jatkaa useimmiten huipputasolle asti.”
Nyberg ei ole jäänyt Mikael Pulkkisen ja Markku Hainarin kanssa odottelemaan musiikkioppilaitosten reagointia muun maailman muutokseen. Heidän kehittämänsä ja syksyllä lanseerauksensa saava MusaEdu syntyi näiden Taideyliopistossa ja Helsingin yliopistossa opiskelevien miesten osallistuttua yrittäjyyskurssille. Käteen jäi Nuori yrittäjyys ry:n kilpailusta valinta parhaan yrityspotentiaalin liikeideaksi.
”Ei tarvinnut lähteä aivan niin tosissaan liikkeelle. Okei, niska kyyryssä tehdään tästä yritys ja sillä siisti”, Hainari kertoo kurssin kokemuksista. Hänen taustansa on huilunsoitossa, sähkötekniikan diplomi-insinöörin tutkinnossa ja sittemmin musiikkitieteen opinnoissa. Pulkkinen opiskelee käyrätorvensoittoa ja Nyberg musiikkikasvatusta. Potentiaaliinsa uskova kolmikko ryhmäytyi mukavasti ja kertoo nyt mullistuksista alaan, ”jossa kylläkin niin moni asia toimii niin hyvin”, kuten Nyberg ilmaisee.
MusaEdun ydin on ihmisten taipumuksessa liikkua: haluta tai tarjota opetusta missä tahansa ajassa ja paikassa. Kaikki eivät ajattele loma-aikoja samalla kaavalla. Toisaalta kaikki oppilaat eivät halua soittotunteja joka viikolle. Moni voi kokea, ettei eteen vyöryvälle soittotunnille menemisestä ole tilapäisen kiireen takia mitään apua eikä iloa.
Laajentamisen mahdollisuuksiin kuuluvat muun muassa festivaalit ja niiden opetustyöpajat, jotka liikuttavat opettajia kesäaikaan. Mikään ei sulje kolmikon mukaan pois myöskään tutkintojen järjestämistä, jos se katsotaan joskus tarpeelliseksi. Pohdintoja on lisäksi soitinvuokrauksesta ja jopa oman alan korkeakoulutuksen valmennuskursseista.
”Ajatellaanpa, että menisin Lieksan vaskiviikoille mestarikurssioppilaaksi, mutta joustavan systeemin avulla voisin myös itse opettaa ja madaltaa omia kustannuksiani”, Pulkkinen kertoo. ”Lisäksi suomalaisethan ovat kesämökkikansaa ja kaikenlaisine festari- ja synnyinpaikkakuntineen Suomen voi nähdä yhtenä suurena opistona.”
”Jos tangolaulaja käy esiintymässä Kanarian saarilla suomalaisessa baarissa, hän voi antaa laulutunteja siellä lomailevalle turistille”, Hainari jatkaa.
MusaEdussa sekä opettaja että oppilas tekevät verkkosivustolle omia profiileja. Opettaja saa luoda profiilin ilmaiseksi ja tuoda oman osaamisensa julki kirjaamisessa aivan niin tarkkaan kuin itse haluaa. Tarkoitus on haastaa uuteen ajatteluun lisätulojen ja loma-aikojen käytön näkökulmasta. Oppilas arvioi aina opettajansa eri ominaisuuksia tähtiluokituksella, joka kertyy julkiseksi dataksi.
Hainari kertoo, että olisi turha moittia kankeutta vain perinteisen musiikkioppilaitosverkoston kohdalla. Myös kevyen musiikin bändisoittoa opettavat yksityiset musiikkikoulut etenevät hänen mukaansa harmittavan perinteisin kuvioin ja pohjautuvat lukukausimaksuihin.
”Musiikkiopistot ovat mielettömän hyviä pienille lapsille ja niille, jotka ovat teininäkin kohtuullisen selvillä vesillä. Me taas tarjoamme jotain niille epäröijille ja varsinkin työelämässä oleville, joita kiinnostaa vapaampi ote ja kenties paluu jonkin instrumentin opiskeluun”, Pulkkinen sanoo.
MusaEdu ei lähde kiertämään mitään säädöksiä. Palvelun erottaa yksityisistä opistoista idea sen alueesta – tai alueettomuudesta – ja radikaalisti helpotettu instrumentin vaihtaminen. ”Pimeänä tapahtuvaa opetustahan on paljon. Me olemme mukana siinä taistelussa, jossa laillisesti tekeminen muuttuu kannattavaksi”, Nyberg linjaa.
Tatu Tamminen