RDO 172 Pianonsoiton voimamiehiä

Ludwig van Beethoven (1770-1827) saapui Wieniin vuonna 1792 ja valloitti kaupungin pianistina. Beethoven ei niinkään yrittänyt miellyttää ylimystöä, vaan häikäisi heidät taituruudellaan ja persoonallisuudellaan. Siinä tarkoituksessa hän julkaisi 1796 kolme pianosonaattia opus 2. Ne oli laadittu esittelemään nuoren pianisti-säveltäjän asiantuntemusta, monipuolisuutta ja häikäilemätöntä rohkeutta.

Kokoelman kolmas sonaatti oli Beethovenin virtuoosinen käyntikortti. Kaksi ensimmäistä osaa tekevät klassiseen tyyliin impulsiivisia leikkauksia ja scherzo antautuu kokonaan arvaamattomalle liikkeelle. Finaali on omistettu säkenöivälle bravuurille, komeille juoksutuksille ja ylväille eleille.

Franz Liszt (1811-1886) oli suurin aikansa pianovirtuooseista, mutta nosti oman pianomusiikkinsa rinnalle myös muiden säveltäjien teoksia. Lisztin suhde Richard Wagneriin (1813-1883) ei ollut helppo, eikä ainoastaan sen vuoksi että Wagner avioitui Lisztin Cosima-tyttären vuoksi.

Vävypoikansa Tannhäuser-alkusoitosta tekemäänsä pianosovitusta Liszt kutsui ”konserttiparafraasiksi”, vapaaksi mukaelmaksi, mutta todellisuudessa kyseessä on nerokas transkriptio, jossa Wagnerin muhkeat orkesterivärit on muutettu monumentaaliseksi pianotekstuuriksi.

Sergei Prokofjev (1891-1953) taltioi pianosonaatteihinsa 1900-luvun dramaattista historiaa. Pianosonaatti nro 1 vuodelta 1909 kuvastaa vuosisadan alun viattomuutta ja nupullaan olevaa pianotaituruutta, josta erottuu jo tyypillinen särmä ja liike-energia.

Nuo piirteet ovat muuttuneet musertavammiksi ja pelottavammiksi, mutta myös viiltävän kauniiksi toisen maailmansodan aikana 1942 valmistuneessa seitsemännessä pianosonaatissa. Sen huipennus on finaalin 7/8 rytmissä takova loppunousu, jossa teollisista konerytmeistä kasvaa pianistinen uroteko ja aikakauden murjovien voimien muistomerkki.

Antti Häyrynen

[vc_btn title=”Tilaa Rondo CD” style=”modern” shape=”rounded” color=”sandy-brown” size=”lg” align=”inline” i_align=”left” i_type=”fontawesome” i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” link=”url:http%3A%2F%2Frondoshop.classicus.fi%2Flehtitilaukset%2Frondo-cd-lehden-lisatilauksena-6-cd-levya.html||target:%20_blank” button_block=”” add_icon=”” i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert”]

Rondo CD

R+ Artikkeleita

Edellinen artikkeliKultapossukontrapunkti
Seuraava artikkeliKUN HILJAISUUS VOITTAA MUSIIKIN