Tulevaisuuden musiikkia

Rondo 12-2017

Joulukuun Rondo luo katseen tulevaisuuden musiikkiin ja musiikkielämään. Säveltäjä Riikka Talvitie esittää kiinnostavan vision: yksinäisen neron traditiosta kumpuava säveltäjyys saa uuden, avoimemman luonteen, monitaiteellisuus ja yhteisöllisyys korostuvat, ja säveltäjän, esittäjän ja sovittajan roolit sekoittuvat. Entä valtaavatko robotit estradin muusikoilta?

Pianisti Joonas Ahonen luo maailmalla uraa erityisesti uuden musiikin taitajana. Rondon haastattelussa hän lausuu on terävät mielipiteensä myös Helsingin Musiikkitalosta – se ei hänen mukaansa ole konserttitalo laisinkaan, koska siltä puutuu sisällön tuotanto.

Miksi nykymusiikin täytyy olla niin mutkikasta? Lauri Mäntysaari tarjoaa artikkelissaan vaihtoehtoja esitellen yksinkertaisuuden, mystiikan tai monityylisyyden muotoja aikamme musiikissa. Itsenäisyysjuhlien kunnaiksi kerromme myös Maamme-laulun moninaisista vaiheista – se ei saavuttanut asemaansa mitenkään itsestäänselvästi.

Kyselimme myös levykauppiailta joulumyynnin näkymistä ja arvioimme joukon syksyn musiikkikirjoja. Istanbulissa kävimme tutustumassa Turkin parhaaseen, yksityisen firman rahoittamaan sinfoniaorkesteriin. Sponsoreilla on yhä tärkeämpi rooli maassa taiteen vapauden turvaajana.

Edellinen artikkeliVerkkokeinu musiikkielämän kuvana
Seuraava artikkeliOulussa juhlitaan kymmenen orkesterin voimin