Asiantuntija puolustautuu: saksofonisti Esa Pietilä

Monipuolisesta työkentästään tunnettu saksofonisti Esa Pietilä kantaesittää pian pohjoismaiden ensimmäisen konserton orkesterille ja tenorisaksofonille. Kuva: Patrik Stenström.
Monipuolisesta työkentästään tunnettu saksofonisti Esa Pietilä kantaesittää pian Pohjoismaiden ensimmäisen konserton tenorisaksofonille ja orkesterille. Kuva: Patrik Stenström.

 

Tenorisaksofoni on edelleen maineensa vanki: suorastaan läpitunkeva seksuaalisuus ja tietenkin jazz.

”Nehän ovat hyviä myyntivaltteja. Millä perustein sitten ajattelit minun valinneen instrumenttini? Tuo maineen vankeus hälvenee nopeasti, kun soittaa julkisesti esimerkiksi mahdollisimman ruman kuuloisia multiphonicseja. Jos joku pitää niitä seksikkäinä, niin sillekään en voi mitään.”

Piirroshahmo Lisa Simpson on ollut aina soittajana suositumpi kuin sinä tai John Coltrane.

”Oikea järjestys menee: Coltrane, Pietilä, Simpson… ”] ja se pitää kutinsa viimeistään sitten, kun olen hoitanut juuri äsken sovitun ensi syksyn konsertin ja mestarikurssin jazz-instituutioiden Mekassa eli Jamey Aebersold Jazz Studies Programissa, Louisvillen Yliopistossa (Kentucky, USA). Sitä paitsi Simpsonin soittoa ei ole kehuttu ja palkittu amerikkalaisissa jazzlehdissä – Coltranen ja Pietilän on.”

Maurice Ravelin Boléro on turvannut yksittäisen marginaalisoittimen ammattilaisen toimeentuloa enemmän kuin mikään muu kappale koko klassisen musiikin historiassa.

”Tilastoista en tiedä, mutta kilpailija voisi olla Prokofjevin Romeo ja Julian tenorisaksofoniosuus. Siihen muuten liittyi elämäni ensimmäinen orkesterikeikka. Tuo tapahtui aikoinaan juuri Porin orkesterin kanssa, joten tällä viikolla tietynlainen ympyrä sulkeutuu.”

Vapaan soiton estetiikka menetti todellisen vapautensa jo vuosikymmeniä sitten.

 ”Ei pidä paikkaansa. Kyseessä on nimenomaan vapaus valita, eivätkä nämä valinnat tule loppumaan koskaan. Musiikin väistämätöntä evoluutioita ei voi millään tavoin estää.”

 Jos puhutaan moderneista soitinkonsertoista, suomalaisilta säveltäjiltä kesti aika kauan tajuta improvisoitujen kadenssien idea niin kuin te nykymuusikot asian ajattelette.

”Niin kesti, onneksi välkyimmät ovat asian vihdoinkin hiffanneet.”

 Jos maailma olisi oikeudenmukainen paikka, soittokumppaniasi Eero Hämeenniemeä juhlittaisiin maailmalla oman sukupolvensa yhtenä merkittävimpänä klassisen musiikin filosofian ja sävelen uudistajana.

 ”Tottahan tämä! Tosin paikallisia juhlia pidetään tämän tästä ympäri Eurooppaa ja Intiaa.”

Kalevi Ahon tenorisaksofonikonserton kaksoiskantaesitys

Esa Pietilä, tenorisaksofoni

to 10.3. Pori Sinfonietta, joht. Jan Söderblom (Promenadisali)

to 17.3. Lappeenrannan kaupunginorkesteri, joht. Tibor Bogányi (Lappeenranta-sali)

Edellinen artikkeliSveitsiläisfestivaali tarttui musiikin naisasiaan
Seuraava artikkeliLohjalaismuusikko Peter Grans on lähellä kadunmiestä ja johtajaa