Toukokuun Rondossa

Muusikko ja performanssi

Astuuko muusikko lavalle omana itsenään, vai millaisia rooleja hän ottaa? Mikä on soittimen suhde kehoon? Toukokuun Rondo paneutuu esiintymisen kysymyksiin, joista uusi musiikki, poikkitaiteellisuus ja uudenlaiset konserttiformaatit ovat tehneet yhä ajankohtaisempia.

Entä millaisesta nuottilaitoksesta muusikko soittaa ja miten tarkasti se edustaa säveltäjän perimmäistä tahoa? Vierailimme Saksassa Bärenreiter-kustantamossa, joka on erikoistunut ns. kriittisiin urtext-laitoksiin. Sellaisten tekeminen on melkoista salapoliisityötä.

Miksi muusikon kannattaa olla myös itse tutkija? Kävimme Sibelius-Akatemiassa tapaamassa taiteellisten tohtoritöiden tekijöitä, jotka esittelevät töidensä uusia löytöjä.

Selvitimme myös, miten Martti Lutherin perintö kuuluu musiikissa ja miten suomalaiset säveltäjät muistavat reformaation juhlavuotta? Virsikirjakin on saanut ensimmäisen dodekafonisen virtensä. Miten mahtaa kirkkokansalta onnistua sävellajiton veisuu?

Toukokuun Rondon henkilökuvissa esittelemme kapellimestarien uuden tulokkaan Janne Nisosen ja ikinuoren 89-vuotiaan legendan Herbert Blomstedtin.

 

Edellinen artikkeliArvio: Körttioopperassa soi voimaantumisprosessi
Seuraava artikkeliKaupunginorkesteri julkaisi oman korusarjan