Musiikki elää valkokankailla

Vuoden ensimmäisen Rondon teemana on musiikki elokuvissa. Tapasimme näyttelijä-popmuusikko Olavi Uusivirran, joka harjoitteli vuodessa soittamaan viulua Paavo Westerbergin uutta Viulisti-elokuvaa varten. Millaisen kuvan se antaa klassisesta musiikista?  Kuuntelimme, miten musiikkia käytetään viime syksyn suurimmissa suomalaisista elokuvissa, Ikitie ja Tuntematon sotilas. Kerromme myös pianon roolista historiallisissa rakkauselokuvissa sielullisten maisemien ja seksuaalisten halujen tulkkina.

Kansikuvassa graafikkomme Mona Lisaksi taikoma tähtiviulisti Lisa Batiashvili ei kaihda mahdollisuutta vaikuttaa musiikin keinoin, oli kyseessä sitten politikka tai muu ulkopuolisen maailman avaaminen. ”Jos muusikko uhraa sisäisen rehellisyyden uran varmistamiselle, myöskään soitto ei voi silloin olla rehellistä”, hän sanoo.

Kurkistimme myös orkesterien kulisseihin: miten toimii ohjelmasuunnittelu? Tässäkin orkesterit ovat erilaisia persoonallisuuksia, ihmistensä näköisiä. Tapasimme myös Radion sinfoniaorkesterille uuden festivaalin suunnitelleen Hannu Linnun, Bachin sanomaa Japanissa levittävän Maasaki Suzukin ja luonnosta ammentavan metallimuusikon Marko Annalan

Edellinen artikkeli01 Tammikuun näköislehti
Seuraava artikkeliPitkäaikainen balettijohtaja eläköityy – syytteitä pahoinpitelyistä ja häirinnästä