Koko maailma on avoinna

Wihurin Sibelius-palkinnon (150 000 €) saanut eteläkorealainen Unsuk Chin kuuluu menestyksekkäimpiin aasialaisiin nykysäveltäjiin. Hän on löytänyt identiteettinsä globaaliudesta ja vapaudesta – mikä ei merkitse oman perinteen hylkäämistä.   Oman identiteetin löytäminen on säveltäjälle oleellista, mutta nykymusiikissa vallitseva esteettinen pluralismi voi tehdä siitä vaikeaa. Miten löytää oma ääni, kun kaikki on sallittua? Aasialaisperäisistä säveltäjistä moni on löytänyt ratkaisun yhdistelemällä oman maansa perinnettä länsimaiseen modernismiin, mutta Unsuk Chin (s. 1961) ei kuulu heihin. ”Tulen köyhästä, uskonnollisesta perheestä. Musiikki […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliSuomalainen El Sistema
Seuraava artikkeliPaleface pitää pienten puolta