Kanteleen uudet maailmat

  Kanteleen esiinmarssi taidemusiikissa jatkuu uusin innovaatioin. Esimerkiksi elektroniikan käyttö ja uudenlaiset viritykset avaavat mahdollisuuksia niin säveltäjälle kuin esittäjällekin.   Ikiaikainen kansallissoittimemme kantele muuttuu taidemusiikin kentälle siirrettynä tuoreeksi tuttavuudeksi. Kun konserttikanteleen varhaisinkin versio on alle satavuotias, sen voi laskea kuuluvan uusimpiin taidemusiikin palettia laajentaneisiin akustisiin soittimiin. Konserttikantele syntyi 1920-luvun lopulla, kun sen kehittäjä Paul Salminen päätti sijoittaa kaikki kielet samaan tasoon ja kehitti harpun pedaaleista inspiroituneena vipumekanismin, jonka avulla saatettiin tuottaa kromaattisuutta perusolemukseltaan diatoniseen instrumenttiin. […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliKlarinetistit panostavat universaaliin saundiin
Seuraava artikkeliStriimihuippuja länsirannikolta