Konsertti eilen ja tänään – entä huomenna?

Olisiko tulevaisuuden klassisissa konserteissa enemmän sijaa spontaanille vuorovaikutukselle, kuulijan roolin aktivoimiselle, visuaalisille ja digitaalisille keinoille ja kulttuuriselle kirjolle? Miten yhteyksiä ympäröivään maailmaan voisi avata? Pitäisikö muusikon koulutuksessa huomioida paremmin kommunikaatio- ja viestintätaitojen vaatimukset?   Mikä on konsertti, mistä osatekijöistä se rakentuu? Millaista voisi olla tulevaisuuden konserttikulttuuri? Näitä kysymyksiä pohdittiin marraskuun lopulla Saksan Friedrichshafenissa järjestetyssä The Future of the Classical Concert -konferenssissa. Alppien juurella, Bodensee-järven rannalla sijaitsevaan Zeppelin-yliopistoon oli kokoontunut niin tutkijoita, muusikoita kuin orkesteri- ja festivaalikentän edustajia […]
Edellinen artikkeliCecilia Damström ekologisten kysymysten äärellä
Seuraava artikkeliPohjoinen Suomi, helmikuu