Hänen on kuoltava

  Klassisten oopperoiden naiskuvat ovat monin paikoin kylmääviä. Miksi sankarittarien on kärsittävä niin paljon, kuoltava ja tultava hulluiksi? Millaisia sävyjä laulajat löytävät juonikonventioiden ja yhteiskunnallisen kontekstin puristamista hahmoista? Entä miten roolihahmo rakennetaan?   Ooppera käyttää voimanlähteenään naisten kuolemia, mutta musiikin lumoavuus saa meidät unohtamaan, mistä ihmeellinen draama ja puhdistavat kyyneleemme ovat peräisin. Näin argumentoi ranskalainen filosofi Catherine Clément vuonna 1979 ilmestyneessä teoksessaan Opéra, ou la défaite des femmes (Ooppera eli naisten tuho). Nykykuulija suhteuttaa oopperat syntyajankohtaansa […]

Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliHilja Grönfors pelasti kaaleenlaulut katoamasta
Seuraava artikkeliKUORO OTTAA KANTAA