Klassisten oopperoiden naiskuvat ovat monin paikoin kylmääviä. Miksi sankarittarien on kärsittävä niin paljon, kuoltava ja tultava hulluiksi? Millaisia sävyjä laulajat löytävät juonikonventioiden ja yhteiskunnallisen kontekstin puristamista hahmoista? Entä miten roolihahmo rakennetaan? Ooppera käyttää voimanlähteenään naisten kuolemia, mutta musiikin lumoavuus saa meidät unohtamaan, mistä ihmeellinen draama ja puhdistavat kyyneleemme ovat peräisin. Näin argumentoi ranskalainen filosofi Catherine Clément vuonna 1979 ilmestyneessä teoksessaan Opéra, ou la défaite des femmes (Ooppera eli naisten tuho). Nykykuulija suhteuttaa oopperat syntyajankohtaansa […]
Kirjaudu
Tervetuloa! Kirjaudu käyttäjätilillesi
Uhohtuiko salasanasi? Klikkaa tästä
Luo tunnus
Tietosuojaseloste
Luo tunnus
Tervetuloa! rekisteröi tili
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.
Tietosuojaseloste
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.