Ilkka Heinosen musiikissa jouhikko kohtaa renessanssin ja barokin gambansoiton sekä ortodoksisen veisuun. Eräänlaista spekulatiivista musiikinhistoriaa”, toteaa Ilkka Heinonen pyydettäessä tiivistämään uuden soolojouhikkoalbuminsa Käki tematiikkaa. ”Olen pohtinut, kuinka Karjalassa vuorotelleet ortodoksisen, katolisen sekä luterilaisen kirkon musiikkikulttuurit olisivat voineet vaikuttaa alueen jouhikonsoittajien estetiikkaan 1600–1800-luvuilla. Samalla olen halunnut tutkia, voiko tyypillisesti tanssisoittimena käytetty jouhikko taipua hengellisen musiikin ilmaisutapoihin ja tavoittaa jotain pyhän kokemuksesta.” Vaikka Käen peruskivi on karjalaisen jouhikkomusiikin estetiikka, sen kolmantena teemana on jouhikon soittotapojen pohdinta […]
Kirjaudu
Tervetuloa! Kirjaudu käyttäjätilillesi
Uhohtuiko salasanasi? Klikkaa tästä
Luo tunnus
Tietosuojaseloste
Luo tunnus
Tervetuloa! rekisteröi tili
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.
Tietosuojaseloste
Salasanan palautus
Palauta salasanasi
Salasana lähetetään sinulla sähköpostitse.