Mahdollista menneisyyttä

Ilkka Heinosen musiikissa jouhikko kohtaa renessanssin ja barokin gambansoiton sekä ortodoksisen veisuun.   Eräänlaista spekulatiivista musiikinhistoriaa”, toteaa Ilkka Heinonen pyydettäessä tiivistämään uuden soolojouhikkoalbuminsa Käki tematiikkaa. ”Olen pohtinut, kuinka Karjalassa vuorotelleet ortodoksisen, katolisen sekä luterilaisen kirkon musiikkikulttuurit olisivat voineet vaikuttaa alueen jouhikonsoittajien estetiikkaan 1600–1800-luvuilla. Samalla olen halunnut tutkia, voiko tyypillisesti tanssisoittimena käytetty jouhikko taipua hengellisen musiikin ilmaisutapoihin ja tavoittaa jotain pyhän kokemuksesta.”  Vaikka Käen peruskivi on karjalaisen jouhikkomusiikin estetiikka, sen kolmantena teemana on jouhikon soittotapojen pohdinta […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliKuvitteellisia maailmoja
Seuraava artikkeliLähellä niin kaukana