Käsiohjelmalla vai ilman?

Käsiohjelman kaava on jokaiselle klassisen musiikin konserteissa kävijälle tuttu. Mitä tapahtuu, jos siitä poikkeaa?   Konserttien käsiohjelmilla on harvoin mitään uutta sanottavaa. Tyypillisimmillään niissä kerrotaan anekdootteja, joilla selitetään musiikillisten motiivien syntyhistoriaa: kolmiodraaman, sydänsairauksien ja 10. sinfonian säveltämistyön runtelema Mahler vierailemassa Sigmund Freudin sohvalla, Beethoven säveltämässä 2. sinfoniansa päätösosaa ilmavaivoissaan, ja Shostakovitshin kohdalla on välttämätöntä mainita sota, Stalin ja satiiri. Viime aikoina käsiohjelmien mallille on ollut tarjolla vaihtoehtoja. Eräänä kokeilijana on ollut Oulunsalo Soi -festivaali, joka […]
Edellinen artikkeliMikkelin Musiikkijuhlat on Finland Festivalsin Vuoden festivaali
Seuraava artikkeliTieto syventää elämystä