Pendereckin puutarha esimerkillistää, kuinka säveltäjää voi muistaa virtuaalisella museolla

Säveltäjä istuttaa puutarhan, joka muuttuu Internetissä soivaksi museoksi. Maaliskuussa 2020 kuollut Krzysztof Penderecki kuului 1960-luvulla eurooppalaisen orkesterimusiikin uudistajasäveltäjiin. György Ligetin ja Witold Lutosławskin tavoin hän valitsi sarjallisuuden sijaan hakea suuntaa sointikentistä, klustereista, sattumanvaraisuudesta ja laajennetuista soittotekniikoista. Läpimurtoteoksensa Luukas-passion ohella muun muassa Trenodia Hiroshiman uhrien muistolle, Polymorphia ja De Natura Sonoris saivat huomiota kauhuelokuvissa kuten Manaaja ja Hohto. Myöhemmin Pendereckin tyyli muuttui uusromanttiseksi, mutta kysyntää ja suosiota elävänä säveltäjänä riitti aina kuolemaan saakka. Suomessa Penderecki oli useasti nähty vieras Naantalin […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeliSchönberg kummitteli KPKO:n kevään päätöksessä ohjelmaperuutuksestaan huolimatta
Seuraava artikkeliAkkajeen toismaailmallisuus kutittelee kollektiivista alitajuntaa