Vieraiden äänien äärellä

Harry Partch (1901–1974) hylkäsi klassiset käytännöt ja käytti suuren osan elämästään kehittämänsä 43-sävelisen viritysjärjestelmän ja itse rakentamiensa soittimien parissa. Sampo Haapamäki sai muutama vuosi sitten tilauksen säveltää näille soittimille uutta musiikkia, ja kölniläinen Ensemble Musikfabrik vastikään levytti vuonna 2016 syntyneen Heritage-teoksen. Yhdysvaltalaissäveltäjä Harry Partch oli oman aikansa ITE-taiteilija, jolla on oma kulttimaineensa nykymusiikin parissa. Partch keskeytti musiikkiopintonsa 21-vuotiaana, hylkäsi länsimaisen konserttikäytännön, syventyi puhdasvireisyyden matematiikkaan (vastakohtana tuolloin ja yhäkin vallassa olevalle länsimaisen musiikin tasavireisyydelle), ammensi vaikutteita […]
Artikkeli on tarkoitettu Rondon lukijoille. Ryhdy sinäkin lukijaksi RONDON KAUPPA valikon kautta.
Edellinen artikkeli05 Toukokuun näköislehti
Seuraava artikkeliKesän Rauma Festivossa pääpaino etäkonserteissa, myös Urkuyö ja Aaria pohtii joidenkin konserttien striimaamista