Kristillistä musiikkia idästä

Alexander Kastalsky: Requiem. Anna Dennis, sopraano, Joseph Beutel, baritoni, Cathedral Choral Society, The Clarion Choir, The Saint Tikhon Choir, Kansas City Chorale, Orchestra of St. Loke’s, johtajana Leonard Slatkin. Naxos 8.574245.

 

 

 

Komitas: Divine Liturgy (sov. Vache Sharafjan). Armen Badaljan, tenori, Hovhaness Nersesjan, basso, Latvian radiokuoro, johtajana Sigvards Klava. Delos DE 3590.

 

 

 

 

Alexander Kastalsky (1856–1926) toimi 1900-luvun alussa Moskovan synodaalikoulun johtajana ja yhtenä Venäjän johtavista kirkkomusiikin uudistajista, ennen kuin vallankumous katkaisi toiminnan. Hänen kuoroteoksensa Ikuinen muisto on omistettu ensimmäisessä maailmansodassa kaatuneille, ja Requiem kaatuneille veljille (1914–1917) on sen orkestraalinen ja laajennettu versio. Ekumeenisena muistoteoksena Kastalskyn Requiem seuraa katolista sielunmessua, mutta liittää siihen aineksia kaikkien sotaa käyneiden ympärysvaltojen musiikista. Yhdistyneet amerikkalaiskuorot laulavat uljaasti ja verevällä bassosaundilla. Veteraani Slatkin saa Pyhän Luukaksen orkesterin pauhaamaan ja kimmeltämään. Mahtipontisuudelta ei aina vältytä, mutta kyseessä on yksi 1900-luvun aidosti suurista hengellisistä sävellyksistä.

Komitas Vardapetin (1869–1935) Liturgia tai armenialaisittain Patarag kuvastaa samoja aikoja, mutta vielä traagisemmin sävyin. Armenialainen säveltäjä-pappi sai vanhoja hengellisiä ja kansanomaisia aineksia sisältävän teoksensa valmiiksi juuri ennen pidätystään huhtikuussa 1915 ja turkkilaisten toimeenpanemaa armenialaisten kansanmurhaa. Komitas ei toipunut koettelemuksesta koskaan ja päätyi loppuiäkseen pariisilaiseen mielisairaalaan.

Liturgia on alun perin sommiteltu armenialaiselle mieskuorolle, mutta Vache Sharafjan on laatinut siitä konserttiversion sekakuorolle. Se toimii Sigurds Klavan johtaman Latvian radiokuoron levyllä erinomaisesti. Kaikki asianosaiset ovat omistautuneet teosharvinaisuuden pelastamiselle, ja lopputulos säteilee vahvaa hengen paloa. Tenori Armen Badaljan ja basso Hovhaness Nersesjan valavat diakonin ja papin osiin armenialaista autenttisuutta, mutta myös monista Ondine-levytyksistään kuulu latvialaiskuoro on kuin kotonaan itämaiskristillisessä tyylissä.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliRDO 200 Beethovenin Diabelli-muunnelmat
Seuraava artikkeliBrittikuoro tarttui Mäntyjärveen