Asiantuntija vastaa: Valokeilassa soundpainting

Helsinki Soundpainting Ensemble, kuva Ilkka Saastamoinen
Kuva: Ilkka Saastamoinen

Kokeellisen musiikin yhtye Helsinki Soundpainting Ensemble julkaisee ensilevynsä 25. toukokuuta. Levyllä kuullaan vapaaimprovisaatiota, kansanmusiikkia, pop- ja kamarimusiikkia. Mutta mitä on soundpainting, Helsinki Soundpainting Ensemblen livesäveltäjä ja osa-aikainen laulaja Sonja Korkman?

Soundpainting on kansainvälinen viittomakieli, jolla voidaan säveltää, tehdä koreografiaa, dramaturgiaa ja ohjata improvisaatiota esityshetkessä. Kyseessä on tyyli perinteisen säveltämisen ja vapaan improvisoinnin väliltä. Soundpaintingin keksi amerikkalainen säveltäjä Walter Thompson vuonna 1974 opiskellessaan Woodstockin Creative Music Studiossa.”

Mitä viittomamerkkejä soundpaintingin kielioppiin kuuluu?

Merkkejä on noin tuhat. Ensin näytetään siis kuka tekee, mitä tekee ja vielä mahdollisesti millä lailla tekee. ”]Käsky ’mitä tehdä’ voi olla kaikenlaista, kuten ’soita isku’, ’soita pitkä sävel’ tai ’soita jotain ja toista sitä tarkasti’. Merkki voi myöskin olla eräänlainen konsepti, kuten ’ota vapaavalintainen idea ja kehittele sitä hitaasti.’ Tai on erikoisempia merkkejä, kuten ’soita niin kuin liikun nyt.’ Sen nimi on Shapeline.”

Miten säveltäminen ja improvisointi viittomakielellä käytännössä tapahtuu?

Merkit antavat kehykset, joiden sisällä improvisoida ja pallo menee tavallaan eestaas merkinantajan ja yhtyeen välillä. Pyydän ensin jotain, sitten kuuntelen mitä he antavat, katson mitä he ehdottavat ja voin taas sitten käsimerkeillä muokata materiaalia ja kehittää sitä eteenpäin.”

Miten tutustuit soundpaintingiin?

Olin 10 vuotta sitten Tanskassa vaihto-opiskelijana ja päädyin sattuman kautta soundpainting-kurssille. Kiinnostuin siitä niin kovasti, että kun tulin takaisin Suomeen niin oli pakko opettaa sitä eteenpäin jotta pääsisin itsekin tekemään sitä. Kukaan täälläpäin ei ollut sitä tehnyt. Monet Helsinki Soundpainting Ensemblen nykyisistä jäsenistä olivat ensimmäisellä soundpainting-kurssillani Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosastolla.”

Jos soundpainting kuitenkin syntyy improvisoimalla reaalitilanteessa, niin miten levyn tekeminen onnistuu?

Osa kappaleista syntyi studiossa uusina ja osissa on vanhempaa materiaalia. Esimerkiksi yhdessä on neljä tahtia vanhalta keikalta ja loput studiosta, tai mukana on rakenneidea, joka on bongattu konsertista, mutta sisältö on ihan erilainen. Kuuntelimme läpi paljon vanhoja keikkoja ja mietimme, mikä on eniten meitä. Meillä oli iso paperi mukana studiossa siitä, mitkä ideat ovat olleet toimivia.”

Miksi soundpaintingia sitten haluaa tehdä, mikä siinä vetää?

Bändillä oli juuri keskustelu tästä aiheesta. Toistuvat vastaukset olivat, että tämä on kivaa ja tässä oppii tosi paljon. Koko ajan joutuu uusiin tilanteisiin ja joutuu reagoimaan hetkeen, oleminen vuorovaikutuksessa koko ajan muiden kanssa haastaa.”

Jos minulla on lisäksi idea, niin pystyn toteuttamaan sen jossain muodossa saman tien. Kuulen heti miltä se kuulostaa ja toimiiko se vai ei sen sijaan, että istuisin vuoden työhuoneella ja kirjoittaisin sävellyksen, sitten treenaisimme ja sitten vasta kuulisin tuloksen. Säveltämällä yksin pääsee tosin vaikuttamaan paremmin yksityiskohtiin, mutta samalla on myöskin yksin ideoittensa kanssa. Yhtyeen kanssa voin heittää jonkun idean, he tuovat siihen oman värinsä ja se herättää uusia ideoita minussa. Sitten yhtäkkiä syntyy jotain sellaista, jota kukaan meistä ei olisi voinut ikinä keksiä itsekseen.”

Elina Salin

Oikaisu 10.5.2016: Sonja Korkman on yhtyeen livesäveltäjä, ei vain laulaja. Merkki voi olla eräänlainen ”konsepti”, ei aikaisemmin kirjoitettu ”konsertti”.

Edellinen artikkeliToimitus valitsee: viikko 19
Seuraava artikkeli”Toivoisin vähemmän asenteellista lukutaitoa”