Klassista klubilla

G Livelabin tila on kehitetty monenlaisia musiikkiesityksiä varten. ©Tommi Tapola

Uusi konserttitila G Livelab avasi Helsingissä syksyn alussa ovensa. Sen musiikkiohjelmistosta löytyy ainakin rappia, perhebrunsseja, jazzia, poppia ja klassistakin. ”G Livelab toimii ilman genrerajoja”, kertoo toimitusjohtaja Tanja Douglass.

”Klassinen musiikki oli mukana alusta lähtien. Myös klubin äänijärjestelmät on suunniteltu siitä lähtökohdasta, että akustista musiikkia pitää voida esittää laadukkaasti. Meillä on kolme äänijärjestelmää, hajautettu viivelinjajärjestelmä, virtuaaliakustiikkajärjestelmä ja 5.1 elokuvaäänijärjestelmä, kaikki toteutettu Genelecin kaiuttimilla”, Douglass luettelee.  

”Hajautettu äänentoistojärjestelmä mahdollistaa studioluokan lähikenttätoiston koko tilaan, baarin viimeiselle tuolille asti. Toisto toimii alemmilla äänenpaineilla kuin normaalisti, mutta ennen kuulemattomalla laatutasolla. Virtuaaliakustiikkakaiuttimet mahdollistavat taas akustisten tilojen simuloinnin yleisölle ja esiintyjille erikseen.”



Teknisiin hienouksiin kuuluvat lisäksi mm. 64-kanavainen moniraitaäänitys, hyvät TV/radio-lähetysvalmiudet sekä erillinen narrowcast-sovellus, jolla voi striimata tuotantoja älylaitteisiin.

Klubin klassisen musiikin ohjelmistosuunnittelusta vastaa viulisti Minna Pensola, joka uskoo avajaiskauden kokemusten vielä kertovan tarkemmin, millainen musiikki G Livelabiin parhaiten sopii.

”Nyt aluksi – ja toivottavasti jatkossakin – luvassa on kuitenkin klassista joka lähtöön: perinteisiä kamarimusiikkiresitaaleja, sähköistettyjä akustisia soittimia, live-elektroniikkaa, vanhaa musiikkia ja laulua. En ihmettelisi, jos tila itsessään rupeaisi myös inspiroimaan niin esiintyjiä kuin meitä ohjelmistovastaaviakin erilaisiin kokeiluihin ja uudenlaisiin konsepteihin.”

Paikan akustiikka, interiööri ja äänentoisto on Pensolan mukaan suunniteltu nimenomaan palvelemaan eri musiikinlajien tarpeita mahdollisimman kattavasti.

”Näen G Livelabin onnistuessaan osoitteena, josta musiikin monipuolinen kuluttaja löytää itselleen kiinnostavaa ohjelmaa saman katon alta ympäri vuoden. Siitä voi parhaimmillaan muodostua kuuntelijalle siis jonkinlainen kantapaikka”, Pensola kertoo.

Vajaan 200 hengen konserttisali sijaitsee pääkaupungin kivijalkakeskustassa Yrjönkadulla, urbaanin katunäkymän keskellä. Vastaavaa konseptia, joka sisältää myös mahdollisuuden ravintolapalveluihin ei ole ennen ollut Helsingissä, ja harvemmin muuallakaan Suomessa. Pensolalle konserttipaikalla on kuitenkin toinen tärkeä, kiehtova tarkoitus.

”Paradoksaalisesti, kaikessa uutuudessaan minua eniten kutkuttaa paikan avaama mahdollisuus niinkin ’patavanhan’ ilmiön kuin resitaalikulttuurin uuteen kukoistukseen!”

Elina Salin

Edellinen artikkeliYlen luova muutosmylläys
Seuraava artikkeliHvorostovskin löytöretki